Siirry pääsisältöön

4. Vierailu & havainnointi / Järvenpään lukio, kuvataide ja taidekasvatus & media

Paikka: Järvenpään lukio 26.10.2017 klo 12:30-15:30
Teema: Yhteistyön avaaminen Keudan ja Järvenpään lukion kuvaamataidon / median välillä ja oppilaitoksiin tutustuminen
Vierailun järjestäjät:
Järvenpään lukion rehtori M-L. Lehtiniemi, kuvataide ja kasvatus: Rosti M., Lindroos T. ja Mäkelä S.
Vierailulle osallistuneet opettajat: Keuda / Petra K., Marjaana M. ja Enni M.

Tavoite vierailulle:

Työelämäkumppanuuksien kehittäminen sekä yhteistyön avaaminen oppilaitoksien välille. Kutsuimme lukion kuvataiteen puolen opettajat vierailulle Keudan mediapuolelle 25.9.2017 ja vierailulle lukiolla pääsimme 26.10.2017.

Vierailun taustaa:


Saimme kutsun Järvenpään lukion kuvataiteen puolelta toiveena avata yhteistyötä naapurikoulun kanssa. Lukion kuvataiteen puoli (johon liittyy nykyisin myös mediapuolen opetusta) oli kovasti kiinnostunut yhteistyöstä naapurikoulun kanssa. Ideana oli, että tutustuisimme puolin ja toisin koulutuksiin ja opetustiloihin, sekä tietysti toisiimme.

Saimme kuulla, että heillä on lukiolla neljä opettajaa, jotka opettavat nykyisin kuvataiteen ohella myös mediaa. Lukiolla opetetaan mm. erittäin samankaltaisia tv-studiokursseja, joihin liittyy monikameratuotantoa.  Lukiolla opetetaan myös graafista suunnittelu ja kuvankäsittelyä. 

Näimme yhteistyössä potentiaalia mm. tilojen lainaamiseen, sekä myös opettajien sijaisuuksiin. Yhteistyö onkin lähtenyt jo siltä osin käyntiin, että olemme saaneet lukiolta sijaisen muutamille oppitunnille. Ammattikoululla sairastapaukset ja poissaolot hoidetaan joko toisten opettajien toimesta oman työn ohessa ja pidemmistä sairaslomista jne. järjestetään yleensä sijainen. Yksittäisiä tunteja ei siis peruta, sillä opetus käsittää usein koko päivän oppitunnit.

Meillä on ollut ammattikoululla jo pitkään puhe sijaispankin luomisesta ja lukion yhteistyö osui täydelliseen tarpeeseen.

Lukiovierailu 26.10.2017:
  • Palaveri kuvataiteen puolen henkilöstön ja lukion rehtorin kanssa
  • Kierros lukiolla
    • tutustuminen auditorioon(monikameratuotantoon loistava paikka)
    • kuvaamataidon luokat
    • tietokoneluokat
  • Oppitunnilla vierailu (kuvankäsittely)
    • Opiskelijatöiden katselu
Olen valmistunut Järvenpään lukiosta kymmenisen vuotta sitten. Paikat (ja osittain opettajatkin) ovat minulle hyvin tuttuja. Rosti M. on myös opettanut minulle kuvaamataidon perusteita aikoinaan. Niinpä tilat ja tavat tuntuivat kotoisilta, sillä perinteet olivat pysyneet melko samoina.

Kaksoistutkinto


Minusta on hyvä, että ymmärrän lukiotaustaa myös ja olen käynyt kaksoistutkinnon. Pystyn tarjoamaan kaksoistutkintoa suorittaville opiskelijoilleni paljon tukea, sillä tiedän yhdistelmätutkinnon hankaluudet ja pystyn neuvomaan heitä. 

Oman oppilaitokseni valttikortti on se, että pystymme tarjoamaan kaksoistutkintomahdollisuutta kadun toisella puolella sijaitsevan lukion kanssa. 

Oppitunnin seuraaminen


Lukion kuvankäsittelytunnin seuraaminen vastasi paljolti ammattikoululla järjestettäviä median oppitunteja. Ryhmäkoko oli tosin juuri sillä hetkellä maltillinen (noin reilu 10 opiskelijaa). Ammattiopiston mediapuolen tunneilla saattaa parhaimmillaan olla yli 20 opiskelijaa ja osalle opiskelijoista joudutaan antaa kannettavat tietokoneet, jos kaikki pöytäkoneet ovat varattuja.

Tunnilla oli annettu tehtävä, jota opiskelijat tekivät itsenäisesti. Opettaja kiersi opiskelijoiden luona tarpeen mukaan tarjoamassa apua. Opiskelijat myös kysyivät apua, kun sitä tarvitsivat. Tällä tavalla toimimme myös mediapuolella ammattioppilaitoksessa. 

Näimme myös muutaman opiskelijatyön (videotuotantoja), jotka olivat todella ammattimaisesti toteutettuja. Lukion video-opettaja Mäkelä S. on hyvin taitava ammattilainen ja olemme erittäin iloisia, että olemme saaneet hänet pitämään sijaistunteja myös meillä ja opettamaan opiskelijoille uusia asioita videotuotannosta.

Mitä opin

Opin, että omat toimintatapamme ovat samankaltaisia kuin vierailukohteessa, joten huomasin, että opetuksen laatu on melko samanlaista muuallakin.

Tilat:

Auditorio


Lukion auditorion potentiaali videotuotantoihin on ollut pitkään hyödyntämättä. Lukion tämänhetkinen opettaja herätti auditorion uudestaan henkiin. Tämän ansiosta lukiolla on alettu järjestämään ylimääräistä videotuotantokurssia pari kertaa vuodessa.

Lukion auditorion tila on kuitenkin niin hyvin varusteltu, että tilaa kannattaisi hyödyntää useamminkin. Tästä heräsi idea tilojen vuokraamiseen. 

Lukion ja ammattikoulun opiskelijat yhteistyöhön

Yhteistyötä voidaan avata myös opiskelijoiden välillä, sillä mediapuoli mielellään toteuttaa aitoja asiakastöitä, mutta tällöin median opiskelijat eivät voi itse toimia asiakkaina (heitä tarvitaan tuotannossa). Jos lukion opiskelijoilla on tarvetta esimerkiksi musiikkivideoille / valokuville, niin tällöin he voivat toimia asiakkaina.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

2. vierailu / Stadin ammattiopisto

2.2 Opetuksen ja ohjaamisen havainnointi eri toimintaympäristöissä 2. Vierailu Stadin ammattiopistossa 14.11.2017 / Toisen asteen oppilaitoksen toiminta Ajankohta: 14.11.2017 klo 13.00-16.00 Oppilaitos: Stadin ammattiopisto, Meritalo / Parturi- kampaamo ja kosmetologit sekä S2. Opettaja : J.H. Iltapäivän kulku: Pääsimme tutustumaan aikuisille maahanmuuttajille tarjottavaan S2-koulutukseen, jonka tavoitteena on antaa valmiudet työskennellä suomen kielellä. Koulutukseen valitut opiskelijat olivat jo ennestään suuntautuneet parturi/kampaamoalalle ja heillä on tavoitteena työllistyä tai jatkaa opintoja valmistavan koulutuksen jälkeen. Opiskelijalla on siis mahdollisuus päästä opiskelemaan näyttötutkintoa valmistavan koulutuksen jälkeen. Pääsimme myös näkemään perustutkinto-opiskelijoiden arkea, kun he olivat opiskelemassa työsalissa. Opetuskampaamossa nuoret perustutkinto-opiskelijat harjoittelevat taitojen kartuttamista tekemällä aitoja asiakastöitä. Samassa toimipist

Lähipäivien ennakkotehtävät: Arviointi, tutkiva- ja kehittävä työote, henkilökohtaistaminen (luonnos)

1. Mitä tarkoittavat henkilökohtaistaminen, osaamisperustaisuus (-perusteisuus) sekä tutkiva ja kehittävä työote? Tarkastele termejä opiskelijan näkökulmasta (toisen asteen ammatillinen koulutus). Henkilökohtaistaminen opiskelijan näkökulmasta  (toinen aste)  tapahtuu siten, että opiskelija:  Hakee jatkuvalla tai yhteishaulla koulutukseen Hänelle tulee päätös opiskelijaksi valinnasta Osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan (henkilökohtaistamisen prosessi). Selvitetään myös erityisen tuen tarve. Hänet kutsutaan vastuuohjaajan haastatteluun heti opintojen alussa. Yhdessä vastuuohjaajan kanssa opiskelijalle suunnitellaan henkilökohtainen opiskelupolku, jota täydennetään opintojen aikana. Opiskelijalle luodaan yksilöllinen opintopolku ja opiskelija hankkii osaamista. Opiskelija voi halutessaan muokata opintopolkua, lähteä työssäoppimaan pidemmäksi aikaa tai ottaa muiden ryhmien kursseja omaan lukujärjestykseen, esim. jos yto-aineet olisi hyväksiluettu. Tällöin opiskelijal