Siirry pääsisältöön

2. vierailu / Stadin ammattiopisto

2.2 Opetuksen ja ohjaamisen havainnointi eri toimintaympäristöissä

2. Vierailu Stadin ammattiopistossa 14.11.2017 / Toisen asteen oppilaitoksen toiminta

Ajankohta: 14.11.2017 klo 13.00-16.00
Oppilaitos: Stadin ammattiopisto, Meritalo / Parturi- kampaamo ja kosmetologit sekä S2.
Opettaja: J.H.

Iltapäivän kulku:


Pääsimme tutustumaan aikuisille maahanmuuttajille tarjottavaan S2-koulutukseen, jonka tavoitteena on antaa valmiudet työskennellä suomen kielellä. Koulutukseen valitut opiskelijat olivat jo ennestään suuntautuneet parturi/kampaamoalalle ja heillä on tavoitteena työllistyä tai jatkaa opintoja valmistavan koulutuksen jälkeen. Opiskelijalla on siis mahdollisuus päästä opiskelemaan näyttötutkintoa valmistavan koulutuksen jälkeen.

Pääsimme myös näkemään perustutkinto-opiskelijoiden arkea, kun he olivat opiskelemassa työsalissa. Opetuskampaamossa nuoret perustutkinto-opiskelijat harjoittelevat taitojen kartuttamista tekemällä aitoja asiakastöitä. Samassa toimipisteessä sijaitsi myös mm. kosmetologien tilat sekä puvustus (ompelijat).

Heti aluksi pääsimme tutustumaan nuorisopuolen opiskelijoiden tyypilliseen koulupäivään, josta siirryimme tutustumaan S2-koulutuksen parissa opiskelleiden aikuisten puolelle. Myöhemmin saimme myös osallistua suomen kielen tunnilla ja keskustella maahanmuuttajien kanssa. Sen jälkeen pääsimme kokeilemaan käytännössä maahanmuuttajien taitoja, sillä pääsimme testaamaan kampaamopalveluja.

S2-ryhmä oli kuulemma jaettu kahtia suuren ryhmäkoon vuoksi. Toinen puolikas opiskelee suomen kieltä niinä päivinä kun toinen puolikas opiskelee ammattiopintoja (kampaamotyöskentely).
Pääsimme keskustelemaan opettajan kanssa, joka kertoi talon historiasta, omasta urapolustaan sekä eri koulutusaloista.

Kuva: Stadin ammattiopisto hel.fi

Stadin ammattiopisto tarjoaa koulutusta ja palveluja mm. 

  • nuorten ammatillisessa peruskoulutuksessa
  • aikuiskoulutuksessa
  • oppisopimuskoulutuksessa
  • valmentavassa peruskoulutuksessa (nivel)

Opiskelijoita Stadin ammattiopistossa on noin 16 000 opiskelijaa, tarjolla on myös yli 50 eri ammattia (Stadin ammattiopisto, 2017).

Havainnointi oppitunneilta:

Opiskelijoiden ylläpitämä kampaamo / opetuskampaamo
Merihaassa tarjotaan parturi-kampaamo- ja kosmetologipalveluita nuoriso- ja aikuisopiskelijatyönä.
  • Opettaja kertoi, että opiskelijat hoitavat asiakastilanteet alusta loppuun.
  • Paikalla on aina opettaja ohjaamassa ja valvomassa. Jos työ sujuu itsenäisesti, opettajat puuttuvat vain vähän asiakkaan kanssa työskentelevään opiskelijaan, mutta ovat silti koko ajan apuna auttamassa, jos opiskelija tarvitsee apua.
  • Opettaja kertoi hauskasti, että monesti asiakkaat haluavat vain pieniä muutoksia, jotka opiskelijat usein hyväksyvät. Kun opettaja menee paikalle varmistamaan, että asiakas on tyytyväinen suunniteltuun työhön ja ehdottaa suurempia hiusmallinmuutoksia, opiskelijat helposti hermostuvat, sillä se tietää heille suurempaa työmäärää.

Suomen kielen tunti:

  • Opiskelijat vaikuttivat alkuun hieman varautuneilta meitä kohtaan, osa ehkä vierasti tiedossa olevaa suomen kielen puhumista meille.
  • Opiskelijat näyttivät kuitenkin oppineen suomen kieltä jo todella paljon, vaikka tunteja ei ollut takana monia.
  • Pääsimme esittämään oppilaille muutamia kysymyksiä ja yllätyin siitä, miten hyvin maahanmuuttajat osasivat vastata kysymyksiimme suomeksi.
  • Tunneilla käsiteltiin vuodenaikoja ja viikonpäiviä.

Basaari (toinen opetuskampaamo S2-koulutuksessa oleville)

  • Luokassa oli rento tunnelma ja pääsimme kuulemaan tarkemmin koulutuksen perusteista, ammatillisen koulutuksen tulevista muutoksista kauneusalan tutkintoihin sekä valmentaviin koulutuksiin ja pääsimme myös kokeilemaan koulutuksessa olevien opiskelijoiden taidonnäytteitä.
  • Opiskelijat tekivät hiustenleikkuutöitä, sävytyksiä sekä kampauksia. Tänään he olivat harjoitelleet kaunista lettikampausta toisen opettajan ohjaamana.

Mitä opin päivästä?

Pääsin kuulemaan S2-koulutuksesta, sillä se on itselleni uutta. Oli myös mielenkiintoista kuulla, että valmentavaan koulutukseen osallistuneilla on hyvät mahdollisuudet päästä opiskelemaan tutkinto-opiskelijoiksi. Muutoin pystyin hyvin samaistumaan opettajien tilanteeseen ja työhön monikulttuurisessa ympäristössä. Kohtaan hyvin samankaltaisia haasteita päivittäin työskennellessä nuorten ja vähän vanhempien opiskelijoiden kanssa.

Oppilaitos, jossa itse työskentelen, järjestää myös kauneus- ja hiusalan koulutuksia ja olen käynyt kyseisessä Tuusulan toimipisteessä useita kertoja. Osaamisen taso ja koulutuksen laatu tuntuivat hyvin tutuilta ja koin tämän asian erittäin positiiviseksi.

Kyseisenä vierailupäivänä emme nähneet paljoa opettamista, vaan vierailu oli järjestetty esittelypohjalta. Minun puolestani tämä oli oikein mukavaa vaihtelua päivittäiseen työhöni opettajana, sillä halusin mielelläni tutustua nimenomaan oppilaitoksen toimintaan ja keskustella reformista.

Kyselimmekin paljon opettajilta reformin vaikutuksista mm. tuleviin työssäoppimisiin (tai mikä tulevaisuudessa onkaan työssäoppimiselle oikea nimitys), koulutussopimuksiin jne. Kysyin opettajalta mm: "Miten stadin ammattiopistossa näyttötutkinnoissa yhteiset tutkinnon osat toteutetaan reformin astuessa voimaan?. Kyselimme opettajalta myös asioita, joihin ei vielä täysin (ainakaan omassa oppilaitoksessani) ole osattu valmistautua, johtuen siitä, että ohjeistukset ovat vielä ylimmälläkin tasolla keskeneräisiä reformin astuessa voimaan vasta tammikuussa. Oli mukava kuulla opettajan mietteitä (ja myös saada vertaistukea muutoksen alla).

Oli myös mainiota kuulla, että ainakin tällä hetkellä opiskelijat pystyivät työskentelemään työssäoppimispaikassa osan viikosta ja opiskelemaan koululla joustavasti. Jokaisella opiskelijalla ja koulutukseen osallistujalla oli oma henkilökohtainen polkunsa. Tammikuun alusta muutoksia on varmasti luvassa uuden koulutussopimuksen astuessa voimaan. Mikäli opiskelija saa palkkaa työpaikalla työskentelystä, tulee kyseeseen silloin oppisopimus, josta on sovittava erikseen työpaikan kanssa.

Muuta:

  • Toiminta heijasteli hyvin paljon omaa työtäni ja pystyin peilaamaan heille reformista koituvia muutoksia myös omaan koulutusalaani.
  • Koin, että oma varmuuteni opettajuutta kohtaan kasvoi, sillä huomasin paljon yhtäläisyyksiä toisen koulutuksen järjestäjien opettajien toimissa verrattuna omaan toimintaani.

Miten vierailu hyödyttää minua tulevaisuudessa?

Oli mahtavaa päästä tutustumaan oppilaitokseen ja nähdä toisen koulutuksen järjestäjän tarjoamia palveluja ja menetelmiä. Oppilaitos, jossa työskentelen, on muutoinkin ottanut mallia Stadin ammattiopistolta mm. opiskelijoiden tekemiä tuotteita myyvän kaupan perustamisessa. Keudassa toimii KäteWä-kauppa, joka myy opiskelijoiden tekemiä oppilastöitä kaikille halukkaille edullisin hinnoin.

Pääsin myös kuulemaan opettajien erilaisesta työajasta, joka on tulossa käyttöön myös omaan oppilaitokseen (mahdollisesti jo jopa ensi syksynä). Oli mielenkiintoista kuulla kokemuksia kokonaistyöajasta opettajan ammatissa ja siitä, miten se vaikuttaa työmäärään, tunteihin jne. Uskon, että kokonaistyöajasta on paljon hyötyä opettajille, sillä tällä hetkellä,  opettajan työmäärä on kasvanut vuosi vuodelta. Kokonaistyöajalla opettajan ei ainakaan tarvitse potea huonoa omaatuntoa siitä, että ei tekisi iltaisin töitä.

Mielestäni selkeästi määritelty työaika on etu. Huonoina ja toisaalta myös hyvinä puolina puntaroitiin sitä, että tällöin kaikki uusi ja ylimääräinen työ kuuluu automaattisesti opettajalle. Esimerkiksi haastattelut, pääsykokeiden järjestäminen jne.

Opiskelijoiden tekemät työt olivat jo tässä vaiheessa hyvin ammattimaisia, eli huomaan, että he saavat laadukasta opetusta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lähipäivien ennakkotehtävät: Arviointi, tutkiva- ja kehittävä työote, henkilökohtaistaminen (luonnos)

1. Mitä tarkoittavat henkilökohtaistaminen, osaamisperustaisuus (-perusteisuus) sekä tutkiva ja kehittävä työote? Tarkastele termejä opiskelijan näkökulmasta (toisen asteen ammatillinen koulutus). Henkilökohtaistaminen opiskelijan näkökulmasta  (toinen aste)  tapahtuu siten, että opiskelija:  Hakee jatkuvalla tai yhteishaulla koulutukseen Hänelle tulee päätös opiskelijaksi valinnasta Osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan (henkilökohtaistamisen prosessi). Selvitetään myös erityisen tuen tarve. Hänet kutsutaan vastuuohjaajan haastatteluun heti opintojen alussa. Yhdessä vastuuohjaajan kanssa opiskelijalle suunnitellaan henkilökohtainen opiskelupolku, jota täydennetään opintojen aikana. Opiskelijalle luodaan yksilöllinen opintopolku ja opiskelija hankkii osaamista. Opiskelija voi halutessaan muokata opintopolkua, lähteä työssäoppimaan pidemmäksi aikaa tai ottaa muiden ryhmien kursseja omaan lukujärjestykseen, esim. jos yto-aineet olisi hyväksiluettu. Tällöin opiskelijal

4. Vierailu & havainnointi / Järvenpään lukio, kuvataide ja taidekasvatus & media

Paikka: Järvenpään lukio 26.10.2017 klo 12:30-15:30 Teema: Yhteistyön avaaminen Keudan ja Järvenpään lukion kuvaamataidon / median välillä ja oppilaitoksiin tutustuminen Vierailun järjestäjät: Järvenpään lukion rehtori  M-L. Lehtiniemi, kuvataide ja kasvatus: Rosti M. , Lindroos T . ja Mäkelä S . Vierailulle osallistuneet opettajat: Keuda / Petra K., Marjaana M . ja Enni M. Tavoite vierailulle: Työelämäkumppanuuksien kehittäminen sekä yhteistyön avaaminen oppilaitoksien välille. K utsuimme lukion kuvataiteen puolen opettajat vierailulle Keudan mediapuolelle 25.9.2017 ja vierailulle lukiolla pääsimme 26.10.2017. Vierailun taustaa: Saimme kutsun Järvenpään lukion kuvataiteen puolelta toiveena avata yhteistyötä naapurikoulun kanssa. Lukion kuvataiteen puoli (johon liittyy nykyisin myös mediapuolen opetusta) oli kovasti kiinnostunut yhteistyöstä naapurikoulun kanssa. Ideana oli, että tutustuisimme puolin ja toisin koulutuksiin ja opetustiloihin, sekä tietysti toisiim