Siirry pääsisältöön

Opetus- ja ohjaustoiminta 1: Minä opettajana & Studiokuvauksen oppitunnit - Tuotekuvaus

Opetusnäyttöni koostuu studiokuvauksen oppitunnista toisen asteen ammattioppilaitoksessa (audiovisuaalinen viestintä). Oppitunnin aiheena oli tuotekuvaus; tuotekuvauksen teoria sekä käytäntö ja harjoitustyöt.

Studiokuvaukselle on varattu yksi päivä opetusta viikossa, ruokailun ja tauot huomioiden aikaa opetukselle jää noin neljä tuntia per opetustapahtuma. Tämä on melko lyhyt aika käydä uuden aiheen teoria ja käytäntö läpi ison ryhmän kanssa.

Videoitu opetustapahtuma:

Opetustapahtuma videoitiin av-alan opiskelijoiden toimesta ja videon leikkaamisen jälkeen jaoin videot ohjaajalleni.

Tuntirakenne:

  • 8:05−9:00 teoria ja tehtävänanto 30 minuuttia + studion laitteiden kasaaminen
  • 9:00−9:30 tauko
  • 9:20−11:00 tuotekuvan rakentaminen ja kuvaaminen vuorotellen
  • 11:00−11:45 ruokailu
  • 11:45−12:45 tuotekuvaus ja kuvien siirto koneelle

Tuntisuunnitelma:

Viimeistelin opetuksen edellisenä iltana, materiaali minulla oli olemassa jo ennestään, sillä olen opettanut samaa aihetta aiemmin kahdelle eri ryhmälle. Muokkasin tehtävää hieman, mutta taisin tehdä siitä liian vaativan aikaan nähden. Oletin, että olisimme ehtineet kuvata enemmän.

Alun perin tehtävänannossa oli palautuksena minimi kaksi erilaista kuvaa, mutta nostin sen H2-K3-osaamistasoa tavoitteleville neljään kuvaan.

Päivästä haasteellisen teki se, että opiskelijat saapuivat oppitunneille liukuen. Olen kuitenkin huomannut, että parhain tapa studiokuvauksen tunneille on pitää aamulla teoriatunti, sillä koska tiedostan liukuvan paikalle saapumisen, menisi suurimmalta osalta opiskelijoista oppia hukkaan, jos aloittaisimme studion kasaamisen jo klo 8:05. Osalla opiskelijoista oli luvallinen poissaolo.

Myös pelkän tehtävänannon antaminen vie usein vähintään 20 minuuttia, johon periaatteessa tämän päivän teoria nojasikin. Siinä valmisteltiin päivän tehtävänantoon. Opetukseen kuului lyhyt luento sekä esimerkkivideoiden katsominen läpi.

Luokassa on paljon eri osaamistason omaavia opiskelijoita sekä opiskelijoita, jotka tarvitsevat erityistä tukea. Nämä opiskelijat saavat tehtävänannon kirjallisina ja ohje myös kerrotaan heille suullisesti.

Tunnin haasteet:

  • Poissaolot vaikuttavat oppimiseen ja aikatauluun. Aamun teorian jälkeen osa opiskelijoista tulee tunnille vasta, kun studio on jo osittain ehditty kasata. Koska kasaaminen on hitaampaa vähemmällä opiskelijamäärällä, venyvät oppitunnit helposti.
  • Oppimistasojen ja osaamistasojen erot ja erityisen tuen tarve
  • Aamun tuntien jälkeen iso ryhmäkoko, laitteistoresurssi, ohjausresussi

Tunnin vahvuudet:

  • Aamulla on rauhallista ja pystyy helposti tarjoamaan enemmän tukea erityistä tukea vaativille. Opetettava asia pystytään käymään rauhassa läpi
  • Opiskelijoita saapui paikalle, osa toimi todella itseohjautuvasti
  • Selkeä kiinnostus ja innostus aiheeseen, vahvistui tuntien edetessä. Opiskelijat myös ohjeistivat toisiaan (syväoppiminen)
  • Opiskelijat olivat ylpeitä tuotoksista ja oppivat uutta
  • Pystyin ohjaamaan kaikkia ja antamaan kaikille palautetta työskentelystä ja oppimisprosessista.
  • Opiskelija tuli myöhemmin näyttämään päivän aikana otettuja, onnistuneita tuotekuvia
  • Saatiin käytyä kaikki perusteet, mitä osaamisen perusteissa aiheesta vaaditaan.

Muuta huomioitavaa:

Tänään pidin lyhyen teorian tehtävänannon ohessa, vaikka koen, ettei teoria ole aina paras tapa opettaa asioita. Jouduin käymään tehtävänannon uudestaan läpi, kun opiskelijoita tuli tunneille yhdeksän välitunnin jälkeen.

Emme kuitenkaan halua täällä korostaa poissaolijoiden roolia, vaan keskitymme yhtä täysillä jo yhteen tunneille saapuneeseen opiskelijaan kuin täyden ryhmän. Jo viime vuonna muutimme lähestymistapaa; emme kerää poissaoloja, keräämme läsnäoloja!

Osallistava oppiminen & learning by doing

Pyrin teettämään osallistavan oppimisen keinoja hyödyntäviä tehtäviä (reflektio, asioiden tarkastelu erilaisista näkökulmista sekä emotionaalinen sitoutuminen oppimistapahtumaan), unohtamatta lyhyitä teorioita tehtävien alkuun. Olen kokenut, että tällainen kaava toimii parhaiten.

Syy, miksi koen, ettei luennoiminen toimi ammattikoulussa on se, että kun opiskelijat myöhästelevät tunneilta, tällöin läpikäydystä teoriasta ei ole hyötyä niille, jotka tulevat myöhässä. Niinpä parasta on antaa opiskelijoiden pureskella tehtävänantoa itsenäisesti (yksin, ryhmässä tai parin kanssa) ja auttaa niitä opiskelijoita, jotka eivät pääse alkuun itsenäisesti. Myöhemmin luokkaan saapuvia on helppo ohjata tuntitehtävien ääreen.

Kuten olen aiemmin maininnut, pyrin huomioiman opetuksessani auditiivisen (suullinen, tehtävänannot), kinesteettisen (tehtävät, tekemällä oppii, osallistavaa) ja visuaalisen oppisen (videot ja kuvat, tehtävänannot, esimerkkikuvat).

Learning by doing on myös isona teemana opetuksessani. Kuvaamaan ei opi kuin kuvaamalla. Tämä myös sitouttaa opiskelijan oppimistapahtumaan ja voin antaa opiskelijalle palautetta koko ajan.

Tulevien tuntien ohjelma:

Tulevilla tunneilla käsittelemme ottamamme valokuvat ja jaan opiskelijat ryhmiin. Annan heille ryhmätyötehtävän, jossa kuvat käydään läpi ja analysoidaan, mitä prosessissa tehtiin ja miten lopputulokseen päästiin ja opiskelijat pääsevät pureskelemaan asiaa yhdessä muiden kanssa.

Koska uskon myös, että oppiminen on sosiaalista ja vuorovaikutuksellista toimintaa, luotan ryhmätyötehtäviin niin ”työsalipäivinä” kuin myös teoriatunteina. Aion myös teettää ryhmällä learning café -tyyppisen tehtävän ennen näyttöä, jossa ryhmät käyvät läpi tekniikat eri kuvaustilanteisiin: Yhden valon valaisu, tuotekuva, kolmipistevalaisu jne.

Opetustilanteessa on tärkeää myös vuorovaikutus ja keskustelu opiskelijoiden kanssa. Sitä ei aamun oppitunneilla aivan vielä syntynyt, sillä paikalla oli vain kourallinen porukkaa ja vaikka yritin herätellä keskustelua ja kysyä retorisia kysymyksiä, osoittautuivat kysymykset vaikeiksi.

Tavoitteeni ja kehittämiskohteet:

Tavoitteeni opettajana on opettaa ajankohtaisia asioita, saada opiskelijoiden ammattitaito kehittymään, opettaa joka päivä jotain uutta, saada aikaan keskustelua, luoda rento oppimisympäristö, sekä tarjota kaikille tukea, mitä he tarvitsevat.

Haluan, että opiskelijat haastavat itseään (kaikkea ei tarjoilla valmiina) ja oivaltavat tiedon linkittymisen muihin opetettaviin asioihin. Pyrin myös kehittämään osallistavia tehtäviä, teettämään paljon ryhmätöitä ja tekemään töitä yhdessä. Annan kuitenkin opiskelijoille mahdollisuuden myös itsenäiseen työskentelyyn, jos se sopii opiskelijan tilanteeseen paremmin.

Monesti tunneilla teetän osallistavia tehtäviä (esim. AnswerGarden), sekä jaan opiskelijoiden tuotoksia (luvan kera) siten, että he voivat olla ylpeitä tehdyistä töistä.

Aika on suurin haasteeni tuntisuunnittelussa. Nyt opintojen ohella ja jokaisen työpäivän sisältäessä opetusta, on ollut mahdotonta panostaa opetuksen laatuun niin paljon kuin olisin halunnut.

Seuraavilla oppitunneilla toteutettu muotokuvan perusvalaisu 3+ 1 valolla.

Kuva: Santeri R.


ennikuva_s_riento

Kurssin opiskelijapalautteen tulokset:


Vastausprosentti yhtä luokkaa kohden oli 80 %. Odotan 8.12. asti vielä toisen ryhmän kokonaisarviota. EDIT: Kyselyyn ei tullut enempää vastauksia.

Kehittämiskohteita omassa työssäni:
  • Opiskelijoiden tasapuolinen kannustus (selvästi jotkut kokevat, että kannustan paljon ja jotkut kokevat, etten kannusta läheskään riittävästi
  • Näytön arviointikriteereiden kertaaminen opiskelijoille riittävän usein ja varmistaminen, että ne on ymmärretty
  • Kurssin huolellinen suunnittelu
Mikä kurssissa onnistui?
  • Kurssin aihe koettiin hyödylliseksi
  • Tavoitteet olivat suurimmalle osalle erittäin selkeät
  • Etenemistahti oli sopiva
  • Opiskelijoiden yhteisarvosana opettajalle oli yli 4!
  • Opiskelijoiden läsnäolo kurssilla





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

2. vierailu / Stadin ammattiopisto

2.2 Opetuksen ja ohjaamisen havainnointi eri toimintaympäristöissä 2. Vierailu Stadin ammattiopistossa 14.11.2017 / Toisen asteen oppilaitoksen toiminta Ajankohta: 14.11.2017 klo 13.00-16.00 Oppilaitos: Stadin ammattiopisto, Meritalo / Parturi- kampaamo ja kosmetologit sekä S2. Opettaja : J.H. Iltapäivän kulku: Pääsimme tutustumaan aikuisille maahanmuuttajille tarjottavaan S2-koulutukseen, jonka tavoitteena on antaa valmiudet työskennellä suomen kielellä. Koulutukseen valitut opiskelijat olivat jo ennestään suuntautuneet parturi/kampaamoalalle ja heillä on tavoitteena työllistyä tai jatkaa opintoja valmistavan koulutuksen jälkeen. Opiskelijalla on siis mahdollisuus päästä opiskelemaan näyttötutkintoa valmistavan koulutuksen jälkeen. Pääsimme myös näkemään perustutkinto-opiskelijoiden arkea, kun he olivat opiskelemassa työsalissa. Opetuskampaamossa nuoret perustutkinto-opiskelijat harjoittelevat taitojen kartuttamista tekemällä aitoja asiakastöitä. Samassa toimipist

Lähipäivien ennakkotehtävät: Arviointi, tutkiva- ja kehittävä työote, henkilökohtaistaminen (luonnos)

1. Mitä tarkoittavat henkilökohtaistaminen, osaamisperustaisuus (-perusteisuus) sekä tutkiva ja kehittävä työote? Tarkastele termejä opiskelijan näkökulmasta (toisen asteen ammatillinen koulutus). Henkilökohtaistaminen opiskelijan näkökulmasta  (toinen aste)  tapahtuu siten, että opiskelija:  Hakee jatkuvalla tai yhteishaulla koulutukseen Hänelle tulee päätös opiskelijaksi valinnasta Osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan (henkilökohtaistamisen prosessi). Selvitetään myös erityisen tuen tarve. Hänet kutsutaan vastuuohjaajan haastatteluun heti opintojen alussa. Yhdessä vastuuohjaajan kanssa opiskelijalle suunnitellaan henkilökohtainen opiskelupolku, jota täydennetään opintojen aikana. Opiskelijalle luodaan yksilöllinen opintopolku ja opiskelija hankkii osaamista. Opiskelija voi halutessaan muokata opintopolkua, lähteä työssäoppimaan pidemmäksi aikaa tai ottaa muiden ryhmien kursseja omaan lukujärjestykseen, esim. jos yto-aineet olisi hyväksiluettu. Tällöin opiskelijal

4. Vierailu & havainnointi / Järvenpään lukio, kuvataide ja taidekasvatus & media

Paikka: Järvenpään lukio 26.10.2017 klo 12:30-15:30 Teema: Yhteistyön avaaminen Keudan ja Järvenpään lukion kuvaamataidon / median välillä ja oppilaitoksiin tutustuminen Vierailun järjestäjät: Järvenpään lukion rehtori  M-L. Lehtiniemi, kuvataide ja kasvatus: Rosti M. , Lindroos T . ja Mäkelä S . Vierailulle osallistuneet opettajat: Keuda / Petra K., Marjaana M . ja Enni M. Tavoite vierailulle: Työelämäkumppanuuksien kehittäminen sekä yhteistyön avaaminen oppilaitoksien välille. K utsuimme lukion kuvataiteen puolen opettajat vierailulle Keudan mediapuolelle 25.9.2017 ja vierailulle lukiolla pääsimme 26.10.2017. Vierailun taustaa: Saimme kutsun Järvenpään lukion kuvataiteen puolelta toiveena avata yhteistyötä naapurikoulun kanssa. Lukion kuvataiteen puoli (johon liittyy nykyisin myös mediapuolen opetusta) oli kovasti kiinnostunut yhteistyöstä naapurikoulun kanssa. Ideana oli, että tutustuisimme puolin ja toisin koulutuksiin ja opetustiloihin, sekä tietysti toisiim