Tämä tuntisuunnitelma on luotu 2D-animaation ensimmäiselle oppitunnille. Sen tavoitteena on opettaa opiskelijoille Adobe Animate -ohjelman perusteet; tutustuttaa opiskelijat käyttöliittymään, kuten työkaluihin ja ohjelman asetuksiin.
Kun alan opettaa uutta aihetta ja uutta ohjelmaa (Adobe Animate) toteutan tunnin usein siten, että opiskelijat tekevät opettajan perässä omalla koneella kokeiluja ohjeita seuraten.
Tuntitehtävät, jotka ovat samalla kurssin harjoitustehtäviä, tulevat siis tehdyksi oppitunnilla, mikäli opiskelija on paikalla ja osallistuu tunnille. Tällä tavalla opiskelijat saavat heti muutaman harjoituksen tehtyä ja saavat perusteet ohjelman käyttämiseen tulevia tehtäviä varten.
Tuntimateriaalit olin luonut itse käyttäen inspiraationa Mixtumin Velhon 2D-animaatio-kurssilla opittuja ja toteutettuja asioita. Siellä teimme samantyylisiä harjoituksia auton piirtämisestä roiskeanimaatioon. Loin kaikki materiaalit uudestaan itse ja tein tehtäviin omat tehtävänannot ja esimerkit.
TUNNIN SEURAAVA OSIO: KÄYTÄNTÖ
Opiskelija voi myös lisätä omia muistiinpanoja siihen varattuun kenttään.
Taulukko jää myös käyttöön opiskelijoille, jotka eivät päässeet osallistumaan kyseiselle oppitunnille. Näiden opiskelijoiden tehtävänä olisi tehdä tehtävä ennen seuraavia oppitunteja.
PIIRRUSTUSHARJOITUS JA ANIMAATIO
Tuntiharjoitukset opetusta seuraten.
Kun alan opettaa uutta aihetta ja uutta ohjelmaa (Adobe Animate) toteutan tunnin usein siten, että opiskelijat tekevät opettajan perässä omalla koneella kokeiluja ohjeita seuraten.
Tuntitehtävät, jotka ovat samalla kurssin harjoitustehtäviä, tulevat siis tehdyksi oppitunnilla, mikäli opiskelija on paikalla ja osallistuu tunnille. Tällä tavalla opiskelijat saavat heti muutaman harjoituksen tehtyä ja saavat perusteet ohjelman käyttämiseen tulevia tehtäviä varten.
Tuntimateriaalit olin luonut itse käyttäen inspiraationa Mixtumin Velhon 2D-animaatio-kurssilla opittuja ja toteutettuja asioita. Siellä teimme samantyylisiä harjoituksia auton piirtämisestä roiskeanimaatioon. Loin kaikki materiaalit uudestaan itse ja tein tehtäviin omat tehtävänannot ja esimerkit.
Tunnin aloitus:
Kyseessä oli uusi kurssi, joten tunti alkoi kertomalla kurssin sisältö, sekä näyttämällä kurssin toteutussuunnitelma ja osaamistavoitteet. Näytin myös, mistä löytyy tulevan näytön arviointikriteerit, mutta ajattelin, että sen käymme tarkemmin läpi tulevilla tunneilla.Opiskelijoille jaettu materiaali:
- Kurssin sisältö, toteutussuunnitelma ja näytön arviointikriteerit
- Teoria (PowerPoint)
- Taulukko, joka pitää sisällään Adobe Animaten tärkeimmät työkalut ja toiminnot
- Tuntitehtävät
- Tarpeelliset linkit ohjeisiin ja inspiraatioon
Tuntisuunnitelma
- Adobe Animate -historia ja elinkaari
- Mikä on animaatio?
- Kuuluisa video: https://www.youtube.com/watch?v=npTC6b5-yvM
- Adobe Animateen tutustuminen yhdessä opettajan ohjeistamana
- ohjelman käynnistäminen
- taulukon kohtien läpikäynti
- Harjoitustehtäviä lopputunneille
Oppimistilanne koostui neljän tunnin opetuksesta (klo 8-12). Aamun alustukselle ja videolle oli varattu noin 30 minuuttia, jonka jälkeen pääsimme heti pääasiaan, eli ohjelmaan tutustumiseen.
TUNNIN SEURAAVA OSIO: KÄYTÄNTÖ
- Opiskelija seuraa, kokeilee, innostuu, kyselee, ratkaisee
Adobe Animateen tutustuminen, ohjelman käynnistäminen ja taulukon kohtien läpikäynti
Opiskelijat saavat jokainen tulosteen muokattavassa tilassa omalle koneelleen. Jokainen opiskelija kuittaa kohdan tehdyksi, kun kokee, että on sisäistänyt kohdassa mainitun tehtävän.Opiskelija voi myös lisätä omia muistiinpanoja siihen varattuun kenttään.
Taulukko jää myös käyttöön opiskelijoille, jotka eivät päässeet osallistumaan kyseiselle oppitunnille. Näiden opiskelijoiden tehtävänä olisi tehdä tehtävä ennen seuraavia oppitunteja.
Aihe
|
Omat muistiinpanot
|
Kuittaus
|
Adobe Animate – historia (Powerpoint)
- Flash animaatioita https://www.youtube.com/watch?v=npTC6b5-yvM
|
||
Uuden dokumentin luominen (File
-> New) HTML5 Canvas / ActionScript 3.0
|
||
Stage (näyttämö), Timeline (aikajana), Library (kirjasto), Scene (kohtaus)
|
||
Properties (stage): FPS, Size, taustaväri
|
||
Tools (työkalut): Pen
Tool, Line, Rectangle, Oval, Pencil Tool, Paint Brush Tool, Brush Tool, Bone
Tool, Paint Bucket Tool, Eraser Tool, Eyedropper tool, Zoom
|
||
Pikakomennot: Zoom
(ctrl + 1 = 100%)
(ctrl + 3 = 150 % )
|
||
Layers (Tasot): lukitus, piilotus (silmä), uuden tason luominen,
poistaminen, kansioiden teko, tason nimeäminen.
|
||
Kuvioiden piirtäminen, käyrien muotoilu, kuvion poistaminen,
kumittaminen
|
||
Fill & Stroke –valikko (kun objekti aktiivisena)
Swatches- ja Colors-valikko: Liukuväri
|
||
Paint Brush Tool: ympyröiden piirtäminen ja viivan herkkyys
(straighten, smooth, ink)
|
Piirrä ympyrä kaikilla kolmella eri asetuksella
|
|
Viivan tyyli, paksuus ja leveys, Brush Library
|
||
Free Transform –työkalu, rotate
|
||
Brush Tool = paint normal, fills, behind, selection, inside
|
||
Convert to symbol: Graphic, movie clip, button
-> voi asettaa läpinäkyvyyttä (alpha)
|
||
Aikajana: Framet, keyframe (tulee tarkemmin myöhemmin)
|
PIIRRUSTUSHARJOITUS JA ANIMAATIO
- Opiskelija seuraa, soveltaa, luo, kokeilee ja ratkaisee
Tuntiharjoitukset opetusta seuraten.
- Opettaja näyttää samalla työkaluja ja tekniikoita piirrosten toteuttamiseen.
- Jokaiselle opiskelijalle on tulostettu oheinen PDF-tiedosto, jotta he voivat katsoa mallia kuvista.
- Jos opiskelijalla oli jo aiempaa osaamista, opiskelija pystyi tämän tehtävänannon avulla työskentelemään omaa tahtia nopeamminkin
- Opiskelijoille kerrottiin tunnin aluksi kurssikansion sijainti ja tehtävien tallennuspaikka
Kommentit
Lähetä kommentti
Jätä kommenttia!