Siirry pääsisältöön

Opetus- ja ohjaustoiminta 4: 2D-animaation aloitus / Adobe Animate

Tämä tuntisuunnitelma on luotu 2D-animaation ensimmäiselle oppitunnille. Sen tavoitteena on opettaa opiskelijoille Adobe Animate -ohjelman perusteet; tutustuttaa opiskelijat käyttöliittymään, kuten työkaluihin ja ohjelman asetuksiin.

Kun alan opettaa uutta aihetta ja uutta ohjelmaa (Adobe Animate) toteutan tunnin usein siten, että opiskelijat tekevät opettajan perässä omalla koneella kokeiluja ohjeita seuraten.

Tuntitehtävät, jotka ovat samalla kurssin harjoitustehtäviä, tulevat siis tehdyksi oppitunnilla, mikäli opiskelija on paikalla ja osallistuu tunnille. Tällä tavalla opiskelijat saavat heti muutaman harjoituksen tehtyä ja saavat perusteet ohjelman käyttämiseen tulevia tehtäviä varten.

Tuntimateriaalit olin luonut itse käyttäen inspiraationa Mixtumin Velhon 2D-animaatio-kurssilla opittuja ja toteutettuja asioita. Siellä teimme samantyylisiä harjoituksia auton piirtämisestä roiskeanimaatioon. Loin kaikki materiaalit uudestaan itse ja tein tehtäviin omat tehtävänannot ja esimerkit.

Tunnin aloitus:

Kyseessä oli uusi kurssi, joten tunti alkoi kertomalla kurssin sisältö, sekä näyttämällä kurssin toteutussuunnitelma ja osaamistavoitteet. Näytin myös, mistä löytyy tulevan näytön arviointikriteerit, mutta ajattelin, että sen käymme tarkemmin läpi tulevilla tunneilla.

Opiskelijoille jaettu materiaali:

  1. Kurssin sisältö, toteutussuunnitelma ja näytön arviointikriteerit
  2. Teoria (PowerPoint)
  3. Taulukko, joka pitää sisällään Adobe Animaten tärkeimmät työkalut ja toiminnot
  4. Tuntitehtävät
  5. Tarpeelliset linkit ohjeisiin ja inspiraatioon 

Tuntisuunnitelma

  1. Adobe Animate -historia ja elinkaari 
  2. Mikä on animaatio? 
    1. Kuuluisa video: https://www.youtube.com/watch?v=npTC6b5-yvM
  3. Adobe Animateen tutustuminen yhdessä opettajan ohjeistamana
    1. ohjelman käynnistäminen
    2. taulukon kohtien läpikäynti
    3. Harjoitustehtäviä lopputunneille
Oppimistilanne koostui neljän tunnin opetuksesta (klo 8-12). Aamun alustukselle ja videolle oli varattu noin 30 minuuttia, jonka jälkeen pääsimme heti pääasiaan, eli ohjelmaan tutustumiseen.

Opiskelijoille aamulla esitetty teoria

  • Opiskelija seuraa, kiinnostuu ja kyselee








TUNNIN SEURAAVA OSIO: KÄYTÄNTÖ


  • Opiskelija seuraa, kokeilee, innostuu, kyselee, ratkaisee

Adobe Animateen tutustuminen, ohjelman käynnistäminen ja taulukon kohtien läpikäynti

Opiskelijat saavat jokainen tulosteen muokattavassa tilassa omalle koneelleen. Jokainen opiskelija kuittaa kohdan tehdyksi, kun kokee, että on sisäistänyt kohdassa mainitun tehtävän.

Opiskelija voi myös lisätä omia muistiinpanoja siihen varattuun kenttään.

Taulukko jää myös käyttöön opiskelijoille, jotka eivät päässeet osallistumaan kyseiselle oppitunnille. Näiden opiskelijoiden tehtävänä olisi tehdä tehtävä ennen seuraavia oppitunteja.

Aihe
Omat muistiinpanot
Kuittaus

Adobe Animate – historia (Powerpoint)




Uuden dokumentin luominen (File -> New) HTML5 Canvas / ActionScript 3.0



Stage (näyttämö), Timeline (aikajana), Library (kirjasto), Scene (kohtaus)



Properties (stage): FPS, Size, taustaväri



Tools (työkalut): Pen Tool, Line, Rectangle, Oval, Pencil Tool, Paint Brush Tool, Brush Tool, Bone Tool, Paint Bucket Tool, Eraser Tool, Eyedropper tool, Zoom


Pikakomennot: Zoom
(ctrl + 1 = 100%)
(ctrl + 3 = 150 % )



Layers (Tasot): lukitus, piilotus (silmä), uuden tason luominen, poistaminen, kansioiden teko, tason nimeäminen.


Kuvioiden piirtäminen, käyrien muotoilu, kuvion poistaminen, kumittaminen



Fill & Stroke –valikko (kun objekti aktiivisena)
Swatches- ja Colors-valikko: Liukuväri



Paint Brush Tool: ympyröiden piirtäminen ja viivan herkkyys (straighten, smooth, ink)

Piirrä ympyrä kaikilla kolmella eri asetuksella

Viivan tyyli, paksuus ja leveys, Brush Library



Free Transform –työkalu, rotate




Brush Tool = paint normal, fills, behind, selection, inside



Convert to symbol: Graphic, movie clip, button
-> voi asettaa läpinäkyvyyttä (alpha)



Aikajana: Framet, keyframe (tulee tarkemmin myöhemmin)





PIIRRUSTUSHARJOITUS JA ANIMAATIO


  • Opiskelija seuraa, soveltaa, luo, kokeilee ja ratkaisee

Tuntiharjoitukset opetusta seuraten.

  • Opettaja näyttää samalla työkaluja ja tekniikoita piirrosten toteuttamiseen.
  • Jokaiselle opiskelijalle on tulostettu oheinen PDF-tiedosto, jotta he voivat katsoa mallia kuvista.
  • Jos opiskelijalla oli jo aiempaa osaamista, opiskelija pystyi tämän tehtävänannon avulla työskentelemään omaa tahtia nopeamminkin
  • Opiskelijoille kerrottiin tunnin aluksi kurssikansion sijainti ja tehtävien tallennuspaikka


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

1. Vierailu / Puotilan Kesäteatteri, Teatteripolku

Puotilan Kesäteatteri 15.6.2017 klo 13-15  Teatteripolku-ryhmän ohjaaminen Ohjaaja: Mia K. Vertaisryhmän jäsenet mukana päivässä: Petra O., Mia H., Janne R. Mari M., Enni M. Lapsia: 10 kpl, ikä 5-11 v. Mian teettämät harjoitukset ryhmälle: Joo-ja (hyväksyntä - tyrmäys) Runo sana kerrallaan (rakennetaan yhdessä tarinaa, paine pois yksilöltä) Spoon River (3 tarinankertojaa kertoo kuolinpäivänsä kertomuksen) Mansikkamehu-esitys (Satu, johon olemme harjoitelleet näyttelemistä) Kisu tahtoo kodin (Vertaisryhmä mukaan leikkiin) Olen puu (Vertaisryhmälle alkeisimproa) Mafioso (Loppuleikki) Yhteinen keskustelu opetustuokion jälkeen: Keskustellaan ryhmän lapsista Keskustellaan erilaisista lapsista ja erilaisista tarpeista ryhmässä Keskustellaan vuorovaikutuksen ja koulutuksen tarpeesta Keskusteltiin työkaluista luovan alan koulutuksissa Ryhmä koki kokemuksen hyödylliseksi Ohjaamisen merkitys korostuu, ihmisen ohjaaminen Puhutaan läsnäolemisesta ja opettamisen v...

Opetus- ja ohjaustoiminta 2: Verkkotuotannon oppitunnit

2. Opetustapahtuma: Verkkopalveluiden tuotannon toteuttaminen - Verkkopalveluiden suunnittelu Ajankohta: keskiviikko 12.9.2017 Oppituntien kesto: 8.05-13.45 Aihe: Verkkosivuprojekti, ryhmätyön aloitus Tuntisuunnitelma: Tunnin alustus, video ja teoria Ryhmätyötehtävä 1: tehtävä avataan esittävän opetuksen keinoin. Tälle varataan toiseksi eniten aikaa oppitunneilta ryhmä lista vahvuuksia ylös Ryhmätyötehtävä 2: Tehtävä annetaan PowerPoint-dialla. Demostraatio (kuuntelee, katselee ja kiinnostuu). Keskustelun lisäksi tehtävään liittyy kirjallinen harjoitus (kuuntelee, keskustelee, ratkaisee, kokeilee) Yhteenvetovaihe: Käydään tehtävä läpi ryhmän kesken Ideoidaan koko luokan kesken aiheita verkkosivustoihin Päätetään parhaat aiheet ja karsitaan huonot pois Ryhmät koostetaan vahvuuksien perusteella, siten, että jokaisessa ryhmässä on yksi näistä: Analysointi rakenteen suunnittelu ulkoasusuunnittelun sisällöntuotanto koostaminen (html ja css) testaus ja validointi...

Opetus- ja ohjaustoiminta 5: Verkkotuotannon suunnittelun oppitunnit 8.12.2017

Tuntisuunnitelma 8.12.2017 klo 8.05-12:30 Tunneilla mukana vieras XAMKista (vertaistukiryhmän jäsen). Marin havainnointi tunneista: http://brainitnailit.blogspot.fi/2017/12/opetuksen-havainnointi-jarvenpaan.html 1. Tunnin aloitus ja kertaus, missä mennään opettaja ollut viikon sairaana (1.12 oli sijainen) 24.11 tunnit oli järjestetty toiselle opettajalle suunnitelman mukaan Opiskelijoilla on ollut viime kerroilla html- ja css-kertausta, käyttöliittymäsuunnittelua (vähän responsiivisen suunnittelun perusteita) jne. 2. Taustaa 2. vuoden media-assistenttiopiskelijat (poistuva koulutus) aloittivat marraskuussa valinnaisen Verkkotuotannon toteuttamisen opintokokonaisuuden (30 osaamispistettä). Jos kokonaisuutta olisi joka arkipäivä, opinto kestäisi noin puoli vuotta. Opinto on pilkottu 1,5 vuodelle ja tänä vuonna se alkoi poikkeuksellisesti jo 2. vuoden syksyllä. Opintoon kuuluu myös työpaikalla tapahtuvaa oppimista 3. vuoden keväällä. Loppuvuodeksi heille o...