Siirry pääsisältöön

Opetus- ja ohjaustoiminta 4: 2D-animaation aloitus / Adobe Animate

Tämä tuntisuunnitelma on luotu 2D-animaation ensimmäiselle oppitunnille. Sen tavoitteena on opettaa opiskelijoille Adobe Animate -ohjelman perusteet; tutustuttaa opiskelijat käyttöliittymään, kuten työkaluihin ja ohjelman asetuksiin.

Kun alan opettaa uutta aihetta ja uutta ohjelmaa (Adobe Animate) toteutan tunnin usein siten, että opiskelijat tekevät opettajan perässä omalla koneella kokeiluja ohjeita seuraten.

Tuntitehtävät, jotka ovat samalla kurssin harjoitustehtäviä, tulevat siis tehdyksi oppitunnilla, mikäli opiskelija on paikalla ja osallistuu tunnille. Tällä tavalla opiskelijat saavat heti muutaman harjoituksen tehtyä ja saavat perusteet ohjelman käyttämiseen tulevia tehtäviä varten.

Tuntimateriaalit olin luonut itse käyttäen inspiraationa Mixtumin Velhon 2D-animaatio-kurssilla opittuja ja toteutettuja asioita. Siellä teimme samantyylisiä harjoituksia auton piirtämisestä roiskeanimaatioon. Loin kaikki materiaalit uudestaan itse ja tein tehtäviin omat tehtävänannot ja esimerkit.

Tunnin aloitus:

Kyseessä oli uusi kurssi, joten tunti alkoi kertomalla kurssin sisältö, sekä näyttämällä kurssin toteutussuunnitelma ja osaamistavoitteet. Näytin myös, mistä löytyy tulevan näytön arviointikriteerit, mutta ajattelin, että sen käymme tarkemmin läpi tulevilla tunneilla.

Opiskelijoille jaettu materiaali:

  1. Kurssin sisältö, toteutussuunnitelma ja näytön arviointikriteerit
  2. Teoria (PowerPoint)
  3. Taulukko, joka pitää sisällään Adobe Animaten tärkeimmät työkalut ja toiminnot
  4. Tuntitehtävät
  5. Tarpeelliset linkit ohjeisiin ja inspiraatioon 

Tuntisuunnitelma

  1. Adobe Animate -historia ja elinkaari 
  2. Mikä on animaatio? 
    1. Kuuluisa video: https://www.youtube.com/watch?v=npTC6b5-yvM
  3. Adobe Animateen tutustuminen yhdessä opettajan ohjeistamana
    1. ohjelman käynnistäminen
    2. taulukon kohtien läpikäynti
    3. Harjoitustehtäviä lopputunneille
Oppimistilanne koostui neljän tunnin opetuksesta (klo 8-12). Aamun alustukselle ja videolle oli varattu noin 30 minuuttia, jonka jälkeen pääsimme heti pääasiaan, eli ohjelmaan tutustumiseen.

Opiskelijoille aamulla esitetty teoria

  • Opiskelija seuraa, kiinnostuu ja kyselee








TUNNIN SEURAAVA OSIO: KÄYTÄNTÖ


  • Opiskelija seuraa, kokeilee, innostuu, kyselee, ratkaisee

Adobe Animateen tutustuminen, ohjelman käynnistäminen ja taulukon kohtien läpikäynti

Opiskelijat saavat jokainen tulosteen muokattavassa tilassa omalle koneelleen. Jokainen opiskelija kuittaa kohdan tehdyksi, kun kokee, että on sisäistänyt kohdassa mainitun tehtävän.

Opiskelija voi myös lisätä omia muistiinpanoja siihen varattuun kenttään.

Taulukko jää myös käyttöön opiskelijoille, jotka eivät päässeet osallistumaan kyseiselle oppitunnille. Näiden opiskelijoiden tehtävänä olisi tehdä tehtävä ennen seuraavia oppitunteja.

Aihe
Omat muistiinpanot
Kuittaus

Adobe Animate – historia (Powerpoint)




Uuden dokumentin luominen (File -> New) HTML5 Canvas / ActionScript 3.0



Stage (näyttämö), Timeline (aikajana), Library (kirjasto), Scene (kohtaus)



Properties (stage): FPS, Size, taustaväri



Tools (työkalut): Pen Tool, Line, Rectangle, Oval, Pencil Tool, Paint Brush Tool, Brush Tool, Bone Tool, Paint Bucket Tool, Eraser Tool, Eyedropper tool, Zoom


Pikakomennot: Zoom
(ctrl + 1 = 100%)
(ctrl + 3 = 150 % )



Layers (Tasot): lukitus, piilotus (silmä), uuden tason luominen, poistaminen, kansioiden teko, tason nimeäminen.


Kuvioiden piirtäminen, käyrien muotoilu, kuvion poistaminen, kumittaminen



Fill & Stroke –valikko (kun objekti aktiivisena)
Swatches- ja Colors-valikko: Liukuväri



Paint Brush Tool: ympyröiden piirtäminen ja viivan herkkyys (straighten, smooth, ink)

Piirrä ympyrä kaikilla kolmella eri asetuksella

Viivan tyyli, paksuus ja leveys, Brush Library



Free Transform –työkalu, rotate




Brush Tool = paint normal, fills, behind, selection, inside



Convert to symbol: Graphic, movie clip, button
-> voi asettaa läpinäkyvyyttä (alpha)



Aikajana: Framet, keyframe (tulee tarkemmin myöhemmin)





PIIRRUSTUSHARJOITUS JA ANIMAATIO


  • Opiskelija seuraa, soveltaa, luo, kokeilee ja ratkaisee

Tuntiharjoitukset opetusta seuraten.

  • Opettaja näyttää samalla työkaluja ja tekniikoita piirrosten toteuttamiseen.
  • Jokaiselle opiskelijalle on tulostettu oheinen PDF-tiedosto, jotta he voivat katsoa mallia kuvista.
  • Jos opiskelijalla oli jo aiempaa osaamista, opiskelija pystyi tämän tehtävänannon avulla työskentelemään omaa tahtia nopeamminkin
  • Opiskelijoille kerrottiin tunnin aluksi kurssikansion sijainti ja tehtävien tallennuspaikka


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

2. vierailu / Stadin ammattiopisto

2.2 Opetuksen ja ohjaamisen havainnointi eri toimintaympäristöissä 2. Vierailu Stadin ammattiopistossa 14.11.2017 / Toisen asteen oppilaitoksen toiminta Ajankohta: 14.11.2017 klo 13.00-16.00 Oppilaitos: Stadin ammattiopisto, Meritalo / Parturi- kampaamo ja kosmetologit sekä S2. Opettaja : J.H. Iltapäivän kulku: Pääsimme tutustumaan aikuisille maahanmuuttajille tarjottavaan S2-koulutukseen, jonka tavoitteena on antaa valmiudet työskennellä suomen kielellä. Koulutukseen valitut opiskelijat olivat jo ennestään suuntautuneet parturi/kampaamoalalle ja heillä on tavoitteena työllistyä tai jatkaa opintoja valmistavan koulutuksen jälkeen. Opiskelijalla on siis mahdollisuus päästä opiskelemaan näyttötutkintoa valmistavan koulutuksen jälkeen. Pääsimme myös näkemään perustutkinto-opiskelijoiden arkea, kun he olivat opiskelemassa työsalissa. Opetuskampaamossa nuoret perustutkinto-opiskelijat harjoittelevat taitojen kartuttamista tekemällä aitoja asiakastöitä. Samassa toimipist

4. Vierailu & havainnointi / Järvenpään lukio, kuvataide ja taidekasvatus & media

Paikka: Järvenpään lukio 26.10.2017 klo 12:30-15:30 Teema: Yhteistyön avaaminen Keudan ja Järvenpään lukion kuvaamataidon / median välillä ja oppilaitoksiin tutustuminen Vierailun järjestäjät: Järvenpään lukion rehtori  M-L. Lehtiniemi, kuvataide ja kasvatus: Rosti M. , Lindroos T . ja Mäkelä S . Vierailulle osallistuneet opettajat: Keuda / Petra K., Marjaana M . ja Enni M. Tavoite vierailulle: Työelämäkumppanuuksien kehittäminen sekä yhteistyön avaaminen oppilaitoksien välille. K utsuimme lukion kuvataiteen puolen opettajat vierailulle Keudan mediapuolelle 25.9.2017 ja vierailulle lukiolla pääsimme 26.10.2017. Vierailun taustaa: Saimme kutsun Järvenpään lukion kuvataiteen puolelta toiveena avata yhteistyötä naapurikoulun kanssa. Lukion kuvataiteen puoli (johon liittyy nykyisin myös mediapuolen opetusta) oli kovasti kiinnostunut yhteistyöstä naapurikoulun kanssa. Ideana oli, että tutustuisimme puolin ja toisin koulutuksiin ja opetustiloihin, sekä tietysti toisiim

Päivitetty HEKS marraskuu 2017, valmistuminen lähestyy

Miten paljon jo osaan? Missä koen olevani hyvä? Ajankohtaisten opetusmateriaalien suunnittelu, käytän paljon Kahoot-visoja, AnswerGarden-kyselyitä. Aiemmin käytössä oli myös Thinglink Täysin sähköisien oppimisympäristöjen käyttö (Microsoft Office 365), videomateriaalit, avoimen lähdekoodin sisältöä. Olen ekologinen ja eettinen, tiedostan tekijänoikeudet ja vältän turhaa tulostamista, säästän sähköä sammuttamalla laitteet. Tiedostan tietoturvan merkityksen Olen nopea ja tehokas ja teen minulle kuuluvat tehtävät Olen tasapuolinen. Tasa-arvoisena opettajana toimiminen on minulle itsestäänselvyys, otan kaikki tasavertaisesti huomioon. Olen innostava ja otan kaikki opiskelijat huomioon. Kuuntelen heitä ja arvostan heitä Olen kiinnostunut kehittämään omaa osaamistani ja kehitän osaamistani päivittäin Alla olevassa mind mapissa käyn läpi tarkemmin esimerkein osaamistani verraten osaamista ammatillisen opettajan osaamisen kriteereihin. Missä olen kehitt