Siirry pääsisältöön

Opetus- ja ohjaustoiminta 5: Verkkotuotannon suunnittelun oppitunnit 8.12.2017

Tuntisuunnitelma 8.12.2017 klo 8.05-12:30

Tunneilla mukana vieras XAMKista (vertaistukiryhmän jäsen).
Marin havainnointi tunneista: http://brainitnailit.blogspot.fi/2017/12/opetuksen-havainnointi-jarvenpaan.html

1. Tunnin aloitus ja kertaus, missä mennään

  1. opettaja ollut viikon sairaana (1.12 oli sijainen)
  2. 24.11 tunnit oli järjestetty toiselle opettajalle suunnitelman mukaan
    • Opiskelijoilla on ollut viime kerroilla html- ja css-kertausta, käyttöliittymäsuunnittelua (vähän responsiivisen suunnittelun perusteita) jne.

2. Taustaa

2. vuoden media-assistenttiopiskelijat (poistuva koulutus) aloittivat marraskuussa valinnaisen Verkkotuotannon toteuttamisen opintokokonaisuuden (30 osaamispistettä). Jos kokonaisuutta olisi joka arkipäivä, opinto kestäisi noin puoli vuotta.

Opinto on pilkottu 1,5 vuodelle ja tänä vuonna se alkoi poikkeuksellisesti jo 2. vuoden syksyllä. Opintoon kuuluu myös työpaikalla tapahtuvaa oppimista 3. vuoden keväällä.

Loppuvuodeksi heille on suunniteltu osio: Verkkotuotannon suunnittelu, 5-6 h / viikko.


Tunnin aihe: 

  • Responsiivinen web-suunnittelu (teoria; PowerPoint + muutama englanninkielinen video termien tutuksi tulemiseen)
    • Moni alan termeistä ei ole suomennettavissa ja parhainta on katsoa alaan liittyviä englanninkielisiä videoita, jotta termit tulevat tutuiksi
  • Bootstrap-perusteiden aloittaminen
    • Sivuston rakentaminen valmiin tehtävänannon mukaan Adobe Dreamweaverilla
      • Tässä kohtaa toteutuu osaamiskriteerien ja näytön arvointikriteereiden kohta: Opiskelija osaa "hyödyntää ohjelmoinnin perusteita ja erilaisia sivunkuvauskieliä sekä käyttää sivustoeditoria ja sisällönhallintajärjestelmiä"
  • Lopuksi tehtävän soveltaminen omiin tarpeisiin (esimerkiksi 5 A -harjoituksen layoutin koodaaminen)

1. Tuntisuunnitelma:

  1. Vieraan esittely ja Marin tervehdys
  2. Harjoitus 5 A) Parhaiden suunnitelmien katselmus
    • Opiskelijat esittelevät tuotoksensa luokalle ja niistä annetaan sanallinen palaute (opettaja + yleisö)
    • Käyttöliittymän suunnittelu:
      1. kohderyhmän huomiointi
      2. käytettävyys (KISS)
      3. helppokäyttöisyys, loogisuus (nappien värit, tekstin luettavuus ja lukusuunta jne)
      4. mobiilin ja desktopin huomiointi
  3. Teoria responsiivisesta web-suunnittelusta
  4. Harjoitus 6 Bootstrap

Ammattitaitovaatimukset


Opiskelija tai tutkinnon suorittaja osaa
  • suunnitella ulkoasun verkkosivustolle, -palvelulle ja multimediatuotteelle
  • laatia toteutuksessa tarvittavat suunnitteludokumentit
  • toteuttaa ajanmukaisia standardeja noudattavan verkkosivuston
  • hyödyntää ohjelmoinnin perusteita ja erilaisia sivunkuvauskieliä sekä käyttää sivustoeditoria ja sisällönhallintajärjestelmiä
  • toteuttaa interaktiivisia multimediaelementtejä ja -esityksiä
  • optimoida sivustojen hakukonenäkyvyyttä
  • käsitellä ja optimoida kuva-, teksti-, video- ja äänimateriaalia verkkoon soveltuvaksi
  • valmistella aineistoja julkaisukanavan laatuvaatimusten mukaisesti ja toimia eettisesti oikein valmistaessaan aineistoja
  • ottaa huomioon käytettävyyden ja esteettömyyden periaatteet suunnittelussa ja toteutuksessa
  • käyttää yleisimpiä median jakelumenetelmiä
  • hakea ohjeita teknisiin ongelmiin
  • optimoida verkkosivujen latautumisaikoja ja toimivuutta eri käyttöympäristöissä
  • julkaista ja toimittaa työn asiakkaan tarpeet huomioiden
  • toimia eettisesti käsitellessään ja julkaistessaan aineistoja.
Tällä oppitunnilla käydään ja sivutaan boldattuja asioita.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

2. vierailu / Stadin ammattiopisto

2.2 Opetuksen ja ohjaamisen havainnointi eri toimintaympäristöissä 2. Vierailu Stadin ammattiopistossa 14.11.2017 / Toisen asteen oppilaitoksen toiminta Ajankohta: 14.11.2017 klo 13.00-16.00 Oppilaitos: Stadin ammattiopisto, Meritalo / Parturi- kampaamo ja kosmetologit sekä S2. Opettaja : J.H. Iltapäivän kulku: Pääsimme tutustumaan aikuisille maahanmuuttajille tarjottavaan S2-koulutukseen, jonka tavoitteena on antaa valmiudet työskennellä suomen kielellä. Koulutukseen valitut opiskelijat olivat jo ennestään suuntautuneet parturi/kampaamoalalle ja heillä on tavoitteena työllistyä tai jatkaa opintoja valmistavan koulutuksen jälkeen. Opiskelijalla on siis mahdollisuus päästä opiskelemaan näyttötutkintoa valmistavan koulutuksen jälkeen. Pääsimme myös näkemään perustutkinto-opiskelijoiden arkea, kun he olivat opiskelemassa työsalissa. Opetuskampaamossa nuoret perustutkinto-opiskelijat harjoittelevat taitojen kartuttamista tekemällä aitoja asiakastöitä. Samassa toimipist...

5. vierailu - Keudaattori (ent. Tukisolu)

Aihe: Keudan tukisoluopetus / Keudaattori Tukisolun osallistujien lukumäärä: Päivittäin 5-20 opiskelijaa Ajankohta: Havainnointia on tapahtunut vuoden 2016-2017 aikana,  nyt uudella nimikkeellä Keudaattori tämän syksyn ajan Paikka: Keuda Wärtsilänkatu 7 Olen tehnyt yhteistyötä oppilaitoksen tukisolun kanssa jo reilun vuoden ajan. Olen seurannut Keudaattorin (ent. tukisolu) toimintaa aktiivisesti ja tehnyt yhteistyötä opettaja K. Lemolan kanssa. Olen ohjannut opiskelijoita työskentelemään tukisolussa erilaisissa tilanteissa. Milloin opiskelijan kannattaa mennä tukisoluun? Jos opiskelijalla on tarve nopeuttaa opintoja Jos opiskelijalla on kursseja rästissä Jos opiskelija tarvitsee tukea / erityistä tukea Jos opiskelijalla on hyppytunti ja lukujärjestys halutaan saada yhtäläiseksi Jos opiskelija haluaa työskennellä pienryhmän kaltaisessa ympäristössä Jos opiskelijalla on huono päivä Meno käy villiksi omassa luokkaympäristössä ja opiskelija viedään tuki...

Lähipäivien ennakkotehtävät: Arviointi, tutkiva- ja kehittävä työote, henkilökohtaistaminen (luonnos)

1. Mitä tarkoittavat henkilökohtaistaminen, osaamisperustaisuus (-perusteisuus) sekä tutkiva ja kehittävä työote? Tarkastele termejä opiskelijan näkökulmasta (toisen asteen ammatillinen koulutus). Henkilökohtaistaminen opiskelijan näkökulmasta  (toinen aste)  tapahtuu siten, että opiskelija:  Hakee jatkuvalla tai yhteishaulla koulutukseen Hänelle tulee päätös opiskelijaksi valinnasta Osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan (henkilökohtaistamisen prosessi). Selvitetään myös erityisen tuen tarve. Hänet kutsutaan vastuuohjaajan haastatteluun heti opintojen alussa. Yhdessä vastuuohjaajan kanssa opiskelijalle suunnitellaan henkilökohtainen opiskelupolku, jota täydennetään opintojen aikana. Opiskelijalle luodaan yksilöllinen opintopolku ja opiskelija hankkii osaamista. Opiskelija voi halutessaan muokata opintopolkua, lähteä työssäoppimaan pidemmäksi aikaa tai ottaa muiden ryhmien kursseja omaan lukujärjestykseen, esim. jos yto-aineet olisi hyväksiluettu. Tällö...