Siirry pääsisältöön

Opetus- ja ohjaustoiminta 5: Verkkotuotannon suunnittelun oppitunnit 8.12.2017

Tuntisuunnitelma 8.12.2017 klo 8.05-12:30

Tunneilla mukana vieras XAMKista (vertaistukiryhmän jäsen).
Marin havainnointi tunneista: http://brainitnailit.blogspot.fi/2017/12/opetuksen-havainnointi-jarvenpaan.html

1. Tunnin aloitus ja kertaus, missä mennään

  1. opettaja ollut viikon sairaana (1.12 oli sijainen)
  2. 24.11 tunnit oli järjestetty toiselle opettajalle suunnitelman mukaan
    • Opiskelijoilla on ollut viime kerroilla html- ja css-kertausta, käyttöliittymäsuunnittelua (vähän responsiivisen suunnittelun perusteita) jne.

2. Taustaa

2. vuoden media-assistenttiopiskelijat (poistuva koulutus) aloittivat marraskuussa valinnaisen Verkkotuotannon toteuttamisen opintokokonaisuuden (30 osaamispistettä). Jos kokonaisuutta olisi joka arkipäivä, opinto kestäisi noin puoli vuotta.

Opinto on pilkottu 1,5 vuodelle ja tänä vuonna se alkoi poikkeuksellisesti jo 2. vuoden syksyllä. Opintoon kuuluu myös työpaikalla tapahtuvaa oppimista 3. vuoden keväällä.

Loppuvuodeksi heille on suunniteltu osio: Verkkotuotannon suunnittelu, 5-6 h / viikko.


Tunnin aihe: 

  • Responsiivinen web-suunnittelu (teoria; PowerPoint + muutama englanninkielinen video termien tutuksi tulemiseen)
    • Moni alan termeistä ei ole suomennettavissa ja parhainta on katsoa alaan liittyviä englanninkielisiä videoita, jotta termit tulevat tutuiksi
  • Bootstrap-perusteiden aloittaminen
    • Sivuston rakentaminen valmiin tehtävänannon mukaan Adobe Dreamweaverilla
      • Tässä kohtaa toteutuu osaamiskriteerien ja näytön arvointikriteereiden kohta: Opiskelija osaa "hyödyntää ohjelmoinnin perusteita ja erilaisia sivunkuvauskieliä sekä käyttää sivustoeditoria ja sisällönhallintajärjestelmiä"
  • Lopuksi tehtävän soveltaminen omiin tarpeisiin (esimerkiksi 5 A -harjoituksen layoutin koodaaminen)

1. Tuntisuunnitelma:

  1. Vieraan esittely ja Marin tervehdys
  2. Harjoitus 5 A) Parhaiden suunnitelmien katselmus
    • Opiskelijat esittelevät tuotoksensa luokalle ja niistä annetaan sanallinen palaute (opettaja + yleisö)
    • Käyttöliittymän suunnittelu:
      1. kohderyhmän huomiointi
      2. käytettävyys (KISS)
      3. helppokäyttöisyys, loogisuus (nappien värit, tekstin luettavuus ja lukusuunta jne)
      4. mobiilin ja desktopin huomiointi
  3. Teoria responsiivisesta web-suunnittelusta
  4. Harjoitus 6 Bootstrap

Ammattitaitovaatimukset


Opiskelija tai tutkinnon suorittaja osaa
  • suunnitella ulkoasun verkkosivustolle, -palvelulle ja multimediatuotteelle
  • laatia toteutuksessa tarvittavat suunnitteludokumentit
  • toteuttaa ajanmukaisia standardeja noudattavan verkkosivuston
  • hyödyntää ohjelmoinnin perusteita ja erilaisia sivunkuvauskieliä sekä käyttää sivustoeditoria ja sisällönhallintajärjestelmiä
  • toteuttaa interaktiivisia multimediaelementtejä ja -esityksiä
  • optimoida sivustojen hakukonenäkyvyyttä
  • käsitellä ja optimoida kuva-, teksti-, video- ja äänimateriaalia verkkoon soveltuvaksi
  • valmistella aineistoja julkaisukanavan laatuvaatimusten mukaisesti ja toimia eettisesti oikein valmistaessaan aineistoja
  • ottaa huomioon käytettävyyden ja esteettömyyden periaatteet suunnittelussa ja toteutuksessa
  • käyttää yleisimpiä median jakelumenetelmiä
  • hakea ohjeita teknisiin ongelmiin
  • optimoida verkkosivujen latautumisaikoja ja toimivuutta eri käyttöympäristöissä
  • julkaista ja toimittaa työn asiakkaan tarpeet huomioiden
  • toimia eettisesti käsitellessään ja julkaistessaan aineistoja.
Tällä oppitunnilla käydään ja sivutaan boldattuja asioita.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

2. vierailu / Stadin ammattiopisto

2.2 Opetuksen ja ohjaamisen havainnointi eri toimintaympäristöissä 2. Vierailu Stadin ammattiopistossa 14.11.2017 / Toisen asteen oppilaitoksen toiminta Ajankohta: 14.11.2017 klo 13.00-16.00 Oppilaitos: Stadin ammattiopisto, Meritalo / Parturi- kampaamo ja kosmetologit sekä S2. Opettaja : J.H. Iltapäivän kulku: Pääsimme tutustumaan aikuisille maahanmuuttajille tarjottavaan S2-koulutukseen, jonka tavoitteena on antaa valmiudet työskennellä suomen kielellä. Koulutukseen valitut opiskelijat olivat jo ennestään suuntautuneet parturi/kampaamoalalle ja heillä on tavoitteena työllistyä tai jatkaa opintoja valmistavan koulutuksen jälkeen. Opiskelijalla on siis mahdollisuus päästä opiskelemaan näyttötutkintoa valmistavan koulutuksen jälkeen. Pääsimme myös näkemään perustutkinto-opiskelijoiden arkea, kun he olivat opiskelemassa työsalissa. Opetuskampaamossa nuoret perustutkinto-opiskelijat harjoittelevat taitojen kartuttamista tekemällä aitoja asiakastöitä. Samassa toimipist

4. Vierailu & havainnointi / Järvenpään lukio, kuvataide ja taidekasvatus & media

Paikka: Järvenpään lukio 26.10.2017 klo 12:30-15:30 Teema: Yhteistyön avaaminen Keudan ja Järvenpään lukion kuvaamataidon / median välillä ja oppilaitoksiin tutustuminen Vierailun järjestäjät: Järvenpään lukion rehtori  M-L. Lehtiniemi, kuvataide ja kasvatus: Rosti M. , Lindroos T . ja Mäkelä S . Vierailulle osallistuneet opettajat: Keuda / Petra K., Marjaana M . ja Enni M. Tavoite vierailulle: Työelämäkumppanuuksien kehittäminen sekä yhteistyön avaaminen oppilaitoksien välille. K utsuimme lukion kuvataiteen puolen opettajat vierailulle Keudan mediapuolelle 25.9.2017 ja vierailulle lukiolla pääsimme 26.10.2017. Vierailun taustaa: Saimme kutsun Järvenpään lukion kuvataiteen puolelta toiveena avata yhteistyötä naapurikoulun kanssa. Lukion kuvataiteen puoli (johon liittyy nykyisin myös mediapuolen opetusta) oli kovasti kiinnostunut yhteistyöstä naapurikoulun kanssa. Ideana oli, että tutustuisimme puolin ja toisin koulutuksiin ja opetustiloihin, sekä tietysti toisiim

Päivitetty HEKS marraskuu 2017, valmistuminen lähestyy

Miten paljon jo osaan? Missä koen olevani hyvä? Ajankohtaisten opetusmateriaalien suunnittelu, käytän paljon Kahoot-visoja, AnswerGarden-kyselyitä. Aiemmin käytössä oli myös Thinglink Täysin sähköisien oppimisympäristöjen käyttö (Microsoft Office 365), videomateriaalit, avoimen lähdekoodin sisältöä. Olen ekologinen ja eettinen, tiedostan tekijänoikeudet ja vältän turhaa tulostamista, säästän sähköä sammuttamalla laitteet. Tiedostan tietoturvan merkityksen Olen nopea ja tehokas ja teen minulle kuuluvat tehtävät Olen tasapuolinen. Tasa-arvoisena opettajana toimiminen on minulle itsestäänselvyys, otan kaikki tasavertaisesti huomioon. Olen innostava ja otan kaikki opiskelijat huomioon. Kuuntelen heitä ja arvostan heitä Olen kiinnostunut kehittämään omaa osaamistani ja kehitän osaamistani päivittäin Alla olevassa mind mapissa käyn läpi tarkemmin esimerkein osaamistani verraten osaamista ammatillisen opettajan osaamisen kriteereihin. Missä olen kehitt