Siirry pääsisältöön

Opetus- ja ohjaustoiminta 5: Verkkotuotannon suunnittelun oppitunnit 8.12.2017

Tuntisuunnitelma 8.12.2017 klo 8.05-12:30

Tunneilla mukana vieras XAMKista (vertaistukiryhmän jäsen).
Marin havainnointi tunneista: http://brainitnailit.blogspot.fi/2017/12/opetuksen-havainnointi-jarvenpaan.html

1. Tunnin aloitus ja kertaus, missä mennään

  1. opettaja ollut viikon sairaana (1.12 oli sijainen)
  2. 24.11 tunnit oli järjestetty toiselle opettajalle suunnitelman mukaan
    • Opiskelijoilla on ollut viime kerroilla html- ja css-kertausta, käyttöliittymäsuunnittelua (vähän responsiivisen suunnittelun perusteita) jne.

2. Taustaa

2. vuoden media-assistenttiopiskelijat (poistuva koulutus) aloittivat marraskuussa valinnaisen Verkkotuotannon toteuttamisen opintokokonaisuuden (30 osaamispistettä). Jos kokonaisuutta olisi joka arkipäivä, opinto kestäisi noin puoli vuotta.

Opinto on pilkottu 1,5 vuodelle ja tänä vuonna se alkoi poikkeuksellisesti jo 2. vuoden syksyllä. Opintoon kuuluu myös työpaikalla tapahtuvaa oppimista 3. vuoden keväällä.

Loppuvuodeksi heille on suunniteltu osio: Verkkotuotannon suunnittelu, 5-6 h / viikko.


Tunnin aihe: 

  • Responsiivinen web-suunnittelu (teoria; PowerPoint + muutama englanninkielinen video termien tutuksi tulemiseen)
    • Moni alan termeistä ei ole suomennettavissa ja parhainta on katsoa alaan liittyviä englanninkielisiä videoita, jotta termit tulevat tutuiksi
  • Bootstrap-perusteiden aloittaminen
    • Sivuston rakentaminen valmiin tehtävänannon mukaan Adobe Dreamweaverilla
      • Tässä kohtaa toteutuu osaamiskriteerien ja näytön arvointikriteereiden kohta: Opiskelija osaa "hyödyntää ohjelmoinnin perusteita ja erilaisia sivunkuvauskieliä sekä käyttää sivustoeditoria ja sisällönhallintajärjestelmiä"
  • Lopuksi tehtävän soveltaminen omiin tarpeisiin (esimerkiksi 5 A -harjoituksen layoutin koodaaminen)

1. Tuntisuunnitelma:

  1. Vieraan esittely ja Marin tervehdys
  2. Harjoitus 5 A) Parhaiden suunnitelmien katselmus
    • Opiskelijat esittelevät tuotoksensa luokalle ja niistä annetaan sanallinen palaute (opettaja + yleisö)
    • Käyttöliittymän suunnittelu:
      1. kohderyhmän huomiointi
      2. käytettävyys (KISS)
      3. helppokäyttöisyys, loogisuus (nappien värit, tekstin luettavuus ja lukusuunta jne)
      4. mobiilin ja desktopin huomiointi
  3. Teoria responsiivisesta web-suunnittelusta
  4. Harjoitus 6 Bootstrap

Ammattitaitovaatimukset


Opiskelija tai tutkinnon suorittaja osaa
  • suunnitella ulkoasun verkkosivustolle, -palvelulle ja multimediatuotteelle
  • laatia toteutuksessa tarvittavat suunnitteludokumentit
  • toteuttaa ajanmukaisia standardeja noudattavan verkkosivuston
  • hyödyntää ohjelmoinnin perusteita ja erilaisia sivunkuvauskieliä sekä käyttää sivustoeditoria ja sisällönhallintajärjestelmiä
  • toteuttaa interaktiivisia multimediaelementtejä ja -esityksiä
  • optimoida sivustojen hakukonenäkyvyyttä
  • käsitellä ja optimoida kuva-, teksti-, video- ja äänimateriaalia verkkoon soveltuvaksi
  • valmistella aineistoja julkaisukanavan laatuvaatimusten mukaisesti ja toimia eettisesti oikein valmistaessaan aineistoja
  • ottaa huomioon käytettävyyden ja esteettömyyden periaatteet suunnittelussa ja toteutuksessa
  • käyttää yleisimpiä median jakelumenetelmiä
  • hakea ohjeita teknisiin ongelmiin
  • optimoida verkkosivujen latautumisaikoja ja toimivuutta eri käyttöympäristöissä
  • julkaista ja toimittaa työn asiakkaan tarpeet huomioiden
  • toimia eettisesti käsitellessään ja julkaistessaan aineistoja.
Tällä oppitunnilla käydään ja sivutaan boldattuja asioita.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

1. Vierailu / Puotilan Kesäteatteri, Teatteripolku

Puotilan Kesäteatteri 15.6.2017 klo 13-15  Teatteripolku-ryhmän ohjaaminen Ohjaaja: Mia K. Vertaisryhmän jäsenet mukana päivässä: Petra O., Mia H., Janne R. Mari M., Enni M. Lapsia: 10 kpl, ikä 5-11 v. Mian teettämät harjoitukset ryhmälle: Joo-ja (hyväksyntä - tyrmäys) Runo sana kerrallaan (rakennetaan yhdessä tarinaa, paine pois yksilöltä) Spoon River (3 tarinankertojaa kertoo kuolinpäivänsä kertomuksen) Mansikkamehu-esitys (Satu, johon olemme harjoitelleet näyttelemistä) Kisu tahtoo kodin (Vertaisryhmä mukaan leikkiin) Olen puu (Vertaisryhmälle alkeisimproa) Mafioso (Loppuleikki) Yhteinen keskustelu opetustuokion jälkeen: Keskustellaan ryhmän lapsista Keskustellaan erilaisista lapsista ja erilaisista tarpeista ryhmässä Keskustellaan vuorovaikutuksen ja koulutuksen tarpeesta Keskusteltiin työkaluista luovan alan koulutuksissa Ryhmä koki kokemuksen hyödylliseksi Ohjaamisen merkitys korostuu, ihmisen ohjaaminen Puhutaan läsnäolemisesta ja opettamisen v...

Opetus- ja ohjaustoiminta 2: Verkkotuotannon oppitunnit

2. Opetustapahtuma: Verkkopalveluiden tuotannon toteuttaminen - Verkkopalveluiden suunnittelu Ajankohta: keskiviikko 12.9.2017 Oppituntien kesto: 8.05-13.45 Aihe: Verkkosivuprojekti, ryhmätyön aloitus Tuntisuunnitelma: Tunnin alustus, video ja teoria Ryhmätyötehtävä 1: tehtävä avataan esittävän opetuksen keinoin. Tälle varataan toiseksi eniten aikaa oppitunneilta ryhmä lista vahvuuksia ylös Ryhmätyötehtävä 2: Tehtävä annetaan PowerPoint-dialla. Demostraatio (kuuntelee, katselee ja kiinnostuu). Keskustelun lisäksi tehtävään liittyy kirjallinen harjoitus (kuuntelee, keskustelee, ratkaisee, kokeilee) Yhteenvetovaihe: Käydään tehtävä läpi ryhmän kesken Ideoidaan koko luokan kesken aiheita verkkosivustoihin Päätetään parhaat aiheet ja karsitaan huonot pois Ryhmät koostetaan vahvuuksien perusteella, siten, että jokaisessa ryhmässä on yksi näistä: Analysointi rakenteen suunnittelu ulkoasusuunnittelun sisällöntuotanto koostaminen (html ja css) testaus ja validointi...