Siirry pääsisältöön

2.4 OSAAMISEN ARVIOINTI

2.4 OSAAMISEN ARVIOINTI

  1. arvioinnin eettiset näkökulmat omassa työssä
  2. arviointitoimintaa ohjaavat tekijät ammatillisessa koulutuksessa
  3. osaamisen ja oppimisen arvioinnin kohteet ja kriteerit
  4. arviointi ohjaamisena
  5. ohjaaminen arviointina
Tutki arviointia laajasti ammatillisen koulutuksen kentällä. Kehitä arviointia työssäsi, mahdollisuuksien mukaan yhdessä kollegoiden ja verkostokumppaneiden kanssa

Miten olen toteuttanut opintokokonaisuuden: Osaamisen arviointi (5 osp)

  1. Tehnyt ennakkotehtävät lähipäiville, joissa pohdin arviointia eettisestä näkökulmasta omassa työssäni jne.
    1. Ennakkotehtävät löytyvät täältä: enninopiskelu.blogspot.fi/2017/12/lahipaivien-ennakkotehtavat-arviointi.html
  2. Toteuttanut opiskelijoille suunnatun palautekyselyn liittyen kurssipalautteeseen, arviointiin, näytön kriteerien esittämiseen kurssin yhteydessä jne.
    1. Tulokset löytyvät postauksen lopusta: enninopiskelu.blogspot.fi/2017/11/opetutapahtuma-studiokuvaus-tuotekuvaus.html
  3. Osallistunut lähipäiville ja tehnyt yhteenvedon lähipäivien materiaaleista (aiheena osaamisen arviointi ammatillisessa koulutuksessa (näyttötutkinnot) sekä korkeakouluissa, sekä erityisen tuen tunnistaminen, henkilökohtaistaminen ja tutkiva ja kehittävä työote.
    1. Linkki yhteenvetoon: enninopiskelu.blogspot.fi/2017/12/osaamisen-arviointi-yhteenveto-lahipaivista.html
Kesken 30.11.2017





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

2. vierailu / Stadin ammattiopisto

2.2 Opetuksen ja ohjaamisen havainnointi eri toimintaympäristöissä 2. Vierailu Stadin ammattiopistossa 14.11.2017 / Toisen asteen oppilaitoksen toiminta Ajankohta: 14.11.2017 klo 13.00-16.00 Oppilaitos: Stadin ammattiopisto, Meritalo / Parturi- kampaamo ja kosmetologit sekä S2. Opettaja : J.H. Iltapäivän kulku: Pääsimme tutustumaan aikuisille maahanmuuttajille tarjottavaan S2-koulutukseen, jonka tavoitteena on antaa valmiudet työskennellä suomen kielellä. Koulutukseen valitut opiskelijat olivat jo ennestään suuntautuneet parturi/kampaamoalalle ja heillä on tavoitteena työllistyä tai jatkaa opintoja valmistavan koulutuksen jälkeen. Opiskelijalla on siis mahdollisuus päästä opiskelemaan näyttötutkintoa valmistavan koulutuksen jälkeen. Pääsimme myös näkemään perustutkinto-opiskelijoiden arkea, kun he olivat opiskelemassa työsalissa. Opetuskampaamossa nuoret perustutkinto-opiskelijat harjoittelevat taitojen kartuttamista tekemällä aitoja asiakastöitä. Samassa toimipist...

5. vierailu - Keudaattori (ent. Tukisolu)

Aihe: Keudan tukisoluopetus / Keudaattori Tukisolun osallistujien lukumäärä: Päivittäin 5-20 opiskelijaa Ajankohta: Havainnointia on tapahtunut vuoden 2016-2017 aikana,  nyt uudella nimikkeellä Keudaattori tämän syksyn ajan Paikka: Keuda Wärtsilänkatu 7 Olen tehnyt yhteistyötä oppilaitoksen tukisolun kanssa jo reilun vuoden ajan. Olen seurannut Keudaattorin (ent. tukisolu) toimintaa aktiivisesti ja tehnyt yhteistyötä opettaja K. Lemolan kanssa. Olen ohjannut opiskelijoita työskentelemään tukisolussa erilaisissa tilanteissa. Milloin opiskelijan kannattaa mennä tukisoluun? Jos opiskelijalla on tarve nopeuttaa opintoja Jos opiskelijalla on kursseja rästissä Jos opiskelija tarvitsee tukea / erityistä tukea Jos opiskelijalla on hyppytunti ja lukujärjestys halutaan saada yhtäläiseksi Jos opiskelija haluaa työskennellä pienryhmän kaltaisessa ympäristössä Jos opiskelijalla on huono päivä Meno käy villiksi omassa luokkaympäristössä ja opiskelija viedään tuki...

Lähipäivien ennakkotehtävät: Arviointi, tutkiva- ja kehittävä työote, henkilökohtaistaminen (luonnos)

1. Mitä tarkoittavat henkilökohtaistaminen, osaamisperustaisuus (-perusteisuus) sekä tutkiva ja kehittävä työote? Tarkastele termejä opiskelijan näkökulmasta (toisen asteen ammatillinen koulutus). Henkilökohtaistaminen opiskelijan näkökulmasta  (toinen aste)  tapahtuu siten, että opiskelija:  Hakee jatkuvalla tai yhteishaulla koulutukseen Hänelle tulee päätös opiskelijaksi valinnasta Osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan (henkilökohtaistamisen prosessi). Selvitetään myös erityisen tuen tarve. Hänet kutsutaan vastuuohjaajan haastatteluun heti opintojen alussa. Yhdessä vastuuohjaajan kanssa opiskelijalle suunnitellaan henkilökohtainen opiskelupolku, jota täydennetään opintojen aikana. Opiskelijalle luodaan yksilöllinen opintopolku ja opiskelija hankkii osaamista. Opiskelija voi halutessaan muokata opintopolkua, lähteä työssäoppimaan pidemmäksi aikaa tai ottaa muiden ryhmien kursseja omaan lukujärjestykseen, esim. jos yto-aineet olisi hyväksiluettu. Tällö...