Siirry pääsisältöön

Osallistuminen yhteiskunnalliseen keskusteluun

Vapaa kommentti Helsingin Sanomiin 12.8.2017

Tällä hetkellä säästöt näkyvät hieman siinä, että hankintoja on rajoitettu. Onneksi opiskelijoiden lukumäärä taas on pysynyt hyvänä ja ala kiinnostaa nuoria. Media-linjalla opiskelee tällä hetkellä Järvenpäässä neljä ryhmää, tavallisen kolmen sijaan.

Hyviä puolia reformissa on se, että keskitytään enemmän oppilaitoksen vaikuttavuuteen ja tuloksellisuuteen, eli tavoitteena on opiskelijoiden työllistyminen opintojen jälkeen. Vaikuttavuudella mahdollistetaan laadukas koulutus, joka edelleen on mahdollista tulevasta reformista huolimatta. Myös työllistyminen opiskelijan opintojen jälkeen on tärkeää ja yhä enemmän on huomattavissa, että opiskelijat työllistyvät hyvän työssäoppimisjakson jälkeen. On siis hyvä asia, että työelämälähtöisyyteen kannustetaan ja opiskelijat voivat suorittaa opintoja työpaikoilla.

Myös joustavuutta opintoihin tarvitaan. Kaikki eivät opi samalla tavalla, osa haluaa kulkea normaalin polun mukaan, osa haluaa valmistua nopeammin, osa osaa jo. Jos säästöt joskus alkavat vaikuttaa opetushenkilöstön osaamisen kehittämiseen negatiivisesti tai oppilaitoksen työvälineiden hankinta on hetkellisesti rajoitettua leikkausten takia, on meillä yhä erinomaiset resurssit ohjata osaavia opiskelijoita työpaikoilla. Työssäoppimispaikoissa opiskelijat pääsevät hyödyntämään työelämän laitteita ja näkemään aidosti miten työtä käytännössä tehdään.

Keudan media-allalla Järvenpään yksikössä opiskelijat opiskelevat joka arkipäivä. Opetushenkilöstö on suunnitellut opetuksiaan ja tehnyt yhteistyötä muiden opettajien kanssa. Viime vuonna kokeiluna Järvenpään yksikössä oli soluopetus, joka nopeutti opintoja halukkaiden opiskelijoiden osalta. Soluopetus toimi käytännössä siten, että oman alan opiskelija pystyi opiskelemaan myös muita tutkinnon osia hänelle suunniteltujen tuntien lisäksi. Jos opiskelija sai päivän tehtävät tehtyä nopeammin omassa solussaan, hänelle pystyttiin tarjoamaan opetusta toisessa solussa. Näin opiskelija pystyi itse tehostamaan ja nopeuttamaan opintojaan. Samalla mallilla jatketaan edelleen, vaikka opiskelijoilla on tällä hetkellä merkitty tunnit lukujärjestykseen.

Vastuuohjaaja siis suunnittelee jokaiselle opiskelijalle oman polun ja räätälöi opinnot opiskelijan kanssa siten, ettei tyhjää aikaa muodostu. Koska opettajat ovat suunnitelleet opetuksensa huolellisesti (siten, että kaikki tarpeellinen opetetaan), on opintojen nopeuttaminen mahdollista ja opiskelijat valmistuvat aikaisemmin. Ne kolmannen vuoden opiskelijat, jotka saavat tänä vuonna kaiken tehtyä ajallaan, valmistuvat jo huhtikuun aikana. Tällä tavalla mahdollistetaan nopeammin oppiville nopeampi valmistuminen ja nopeampi työelämään tai jatkokoulutukseen siirtyminen. Jos taas jotkut opiskelijat oppivat hitaammin, eivätkä opinnot edisty yhtä nopeasti, eivät opinnot silti viivästy, sillä opettajat voivat keskittyä keväällä ohjaamaan näitä opiskelijoita enemmän ja saamaan opiskelijoiden tutkinto valmiiksi kesän valmistumispäivään.

Ammatillisen koulutuksen on pakko uudistua, sillä työelämän vaatimukset ovat muuttuneet ja uusia ammatteja syntynyt. Parhaiten oppii tekemällä ja täten työelämä opettaa parhaiten. Kaikki eivät kuitenkaan ole heti valmiita työelämään, joten perusteiden oppiminen oppilaitoksessa on erittäin tärkeää. Opettajia tai ohjaajia tarvitaan tulevaisuudessakin kasvattamaan opiskelijoiden ammattitaitoa, ohjaamaan opintoja ja työssäoppimista sekä auttamaan opintojen henkilökohtaistamisessa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

1. Vierailu / Puotilan Kesäteatteri, Teatteripolku

Puotilan Kesäteatteri 15.6.2017 klo 13-15  Teatteripolku-ryhmän ohjaaminen Ohjaaja: Mia K. Vertaisryhmän jäsenet mukana päivässä: Petra O., Mia H., Janne R. Mari M., Enni M. Lapsia: 10 kpl, ikä 5-11 v. Mian teettämät harjoitukset ryhmälle: Joo-ja (hyväksyntä - tyrmäys) Runo sana kerrallaan (rakennetaan yhdessä tarinaa, paine pois yksilöltä) Spoon River (3 tarinankertojaa kertoo kuolinpäivänsä kertomuksen) Mansikkamehu-esitys (Satu, johon olemme harjoitelleet näyttelemistä) Kisu tahtoo kodin (Vertaisryhmä mukaan leikkiin) Olen puu (Vertaisryhmälle alkeisimproa) Mafioso (Loppuleikki) Yhteinen keskustelu opetustuokion jälkeen: Keskustellaan ryhmän lapsista Keskustellaan erilaisista lapsista ja erilaisista tarpeista ryhmässä Keskustellaan vuorovaikutuksen ja koulutuksen tarpeesta Keskusteltiin työkaluista luovan alan koulutuksissa Ryhmä koki kokemuksen hyödylliseksi Ohjaamisen merkitys korostuu, ihmisen ohjaaminen Puhutaan läsnäolemisesta ja opettamisen v...

Opetus- ja ohjaustoiminta 2: Verkkotuotannon oppitunnit

2. Opetustapahtuma: Verkkopalveluiden tuotannon toteuttaminen - Verkkopalveluiden suunnittelu Ajankohta: keskiviikko 12.9.2017 Oppituntien kesto: 8.05-13.45 Aihe: Verkkosivuprojekti, ryhmätyön aloitus Tuntisuunnitelma: Tunnin alustus, video ja teoria Ryhmätyötehtävä 1: tehtävä avataan esittävän opetuksen keinoin. Tälle varataan toiseksi eniten aikaa oppitunneilta ryhmä lista vahvuuksia ylös Ryhmätyötehtävä 2: Tehtävä annetaan PowerPoint-dialla. Demostraatio (kuuntelee, katselee ja kiinnostuu). Keskustelun lisäksi tehtävään liittyy kirjallinen harjoitus (kuuntelee, keskustelee, ratkaisee, kokeilee) Yhteenvetovaihe: Käydään tehtävä läpi ryhmän kesken Ideoidaan koko luokan kesken aiheita verkkosivustoihin Päätetään parhaat aiheet ja karsitaan huonot pois Ryhmät koostetaan vahvuuksien perusteella, siten, että jokaisessa ryhmässä on yksi näistä: Analysointi rakenteen suunnittelu ulkoasusuunnittelun sisällöntuotanto koostaminen (html ja css) testaus ja validointi...

Opetus- ja ohjaustoiminta 5: Verkkotuotannon suunnittelun oppitunnit 8.12.2017

Tuntisuunnitelma 8.12.2017 klo 8.05-12:30 Tunneilla mukana vieras XAMKista (vertaistukiryhmän jäsen). Marin havainnointi tunneista: http://brainitnailit.blogspot.fi/2017/12/opetuksen-havainnointi-jarvenpaan.html 1. Tunnin aloitus ja kertaus, missä mennään opettaja ollut viikon sairaana (1.12 oli sijainen) 24.11 tunnit oli järjestetty toiselle opettajalle suunnitelman mukaan Opiskelijoilla on ollut viime kerroilla html- ja css-kertausta, käyttöliittymäsuunnittelua (vähän responsiivisen suunnittelun perusteita) jne. 2. Taustaa 2. vuoden media-assistenttiopiskelijat (poistuva koulutus) aloittivat marraskuussa valinnaisen Verkkotuotannon toteuttamisen opintokokonaisuuden (30 osaamispistettä). Jos kokonaisuutta olisi joka arkipäivä, opinto kestäisi noin puoli vuotta. Opinto on pilkottu 1,5 vuodelle ja tänä vuonna se alkoi poikkeuksellisesti jo 2. vuoden syksyllä. Opintoon kuuluu myös työpaikalla tapahtuvaa oppimista 3. vuoden keväällä. Loppuvuodeksi heille o...