Siirry pääsisältöön

Osallistuminen yhteiskunnalliseen keskusteluun

Vapaa kommentti Helsingin Sanomiin 12.8.2017

Tällä hetkellä säästöt näkyvät hieman siinä, että hankintoja on rajoitettu. Onneksi opiskelijoiden lukumäärä taas on pysynyt hyvänä ja ala kiinnostaa nuoria. Media-linjalla opiskelee tällä hetkellä Järvenpäässä neljä ryhmää, tavallisen kolmen sijaan.

Hyviä puolia reformissa on se, että keskitytään enemmän oppilaitoksen vaikuttavuuteen ja tuloksellisuuteen, eli tavoitteena on opiskelijoiden työllistyminen opintojen jälkeen. Vaikuttavuudella mahdollistetaan laadukas koulutus, joka edelleen on mahdollista tulevasta reformista huolimatta. Myös työllistyminen opiskelijan opintojen jälkeen on tärkeää ja yhä enemmän on huomattavissa, että opiskelijat työllistyvät hyvän työssäoppimisjakson jälkeen. On siis hyvä asia, että työelämälähtöisyyteen kannustetaan ja opiskelijat voivat suorittaa opintoja työpaikoilla.

Myös joustavuutta opintoihin tarvitaan. Kaikki eivät opi samalla tavalla, osa haluaa kulkea normaalin polun mukaan, osa haluaa valmistua nopeammin, osa osaa jo. Jos säästöt joskus alkavat vaikuttaa opetushenkilöstön osaamisen kehittämiseen negatiivisesti tai oppilaitoksen työvälineiden hankinta on hetkellisesti rajoitettua leikkausten takia, on meillä yhä erinomaiset resurssit ohjata osaavia opiskelijoita työpaikoilla. Työssäoppimispaikoissa opiskelijat pääsevät hyödyntämään työelämän laitteita ja näkemään aidosti miten työtä käytännössä tehdään.

Keudan media-allalla Järvenpään yksikössä opiskelijat opiskelevat joka arkipäivä. Opetushenkilöstö on suunnitellut opetuksiaan ja tehnyt yhteistyötä muiden opettajien kanssa. Viime vuonna kokeiluna Järvenpään yksikössä oli soluopetus, joka nopeutti opintoja halukkaiden opiskelijoiden osalta. Soluopetus toimi käytännössä siten, että oman alan opiskelija pystyi opiskelemaan myös muita tutkinnon osia hänelle suunniteltujen tuntien lisäksi. Jos opiskelija sai päivän tehtävät tehtyä nopeammin omassa solussaan, hänelle pystyttiin tarjoamaan opetusta toisessa solussa. Näin opiskelija pystyi itse tehostamaan ja nopeuttamaan opintojaan. Samalla mallilla jatketaan edelleen, vaikka opiskelijoilla on tällä hetkellä merkitty tunnit lukujärjestykseen.

Vastuuohjaaja siis suunnittelee jokaiselle opiskelijalle oman polun ja räätälöi opinnot opiskelijan kanssa siten, ettei tyhjää aikaa muodostu. Koska opettajat ovat suunnitelleet opetuksensa huolellisesti (siten, että kaikki tarpeellinen opetetaan), on opintojen nopeuttaminen mahdollista ja opiskelijat valmistuvat aikaisemmin. Ne kolmannen vuoden opiskelijat, jotka saavat tänä vuonna kaiken tehtyä ajallaan, valmistuvat jo huhtikuun aikana. Tällä tavalla mahdollistetaan nopeammin oppiville nopeampi valmistuminen ja nopeampi työelämään tai jatkokoulutukseen siirtyminen. Jos taas jotkut opiskelijat oppivat hitaammin, eivätkä opinnot edisty yhtä nopeasti, eivät opinnot silti viivästy, sillä opettajat voivat keskittyä keväällä ohjaamaan näitä opiskelijoita enemmän ja saamaan opiskelijoiden tutkinto valmiiksi kesän valmistumispäivään.

Ammatillisen koulutuksen on pakko uudistua, sillä työelämän vaatimukset ovat muuttuneet ja uusia ammatteja syntynyt. Parhaiten oppii tekemällä ja täten työelämä opettaa parhaiten. Kaikki eivät kuitenkaan ole heti valmiita työelämään, joten perusteiden oppiminen oppilaitoksessa on erittäin tärkeää. Opettajia tai ohjaajia tarvitaan tulevaisuudessakin kasvattamaan opiskelijoiden ammattitaitoa, ohjaamaan opintoja ja työssäoppimista sekä auttamaan opintojen henkilökohtaistamisessa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

2. vierailu / Stadin ammattiopisto

2.2 Opetuksen ja ohjaamisen havainnointi eri toimintaympäristöissä 2. Vierailu Stadin ammattiopistossa 14.11.2017 / Toisen asteen oppilaitoksen toiminta Ajankohta: 14.11.2017 klo 13.00-16.00 Oppilaitos: Stadin ammattiopisto, Meritalo / Parturi- kampaamo ja kosmetologit sekä S2. Opettaja : J.H. Iltapäivän kulku: Pääsimme tutustumaan aikuisille maahanmuuttajille tarjottavaan S2-koulutukseen, jonka tavoitteena on antaa valmiudet työskennellä suomen kielellä. Koulutukseen valitut opiskelijat olivat jo ennestään suuntautuneet parturi/kampaamoalalle ja heillä on tavoitteena työllistyä tai jatkaa opintoja valmistavan koulutuksen jälkeen. Opiskelijalla on siis mahdollisuus päästä opiskelemaan näyttötutkintoa valmistavan koulutuksen jälkeen. Pääsimme myös näkemään perustutkinto-opiskelijoiden arkea, kun he olivat opiskelemassa työsalissa. Opetuskampaamossa nuoret perustutkinto-opiskelijat harjoittelevat taitojen kartuttamista tekemällä aitoja asiakastöitä. Samassa toimipist

4. Vierailu & havainnointi / Järvenpään lukio, kuvataide ja taidekasvatus & media

Paikka: Järvenpään lukio 26.10.2017 klo 12:30-15:30 Teema: Yhteistyön avaaminen Keudan ja Järvenpään lukion kuvaamataidon / median välillä ja oppilaitoksiin tutustuminen Vierailun järjestäjät: Järvenpään lukion rehtori  M-L. Lehtiniemi, kuvataide ja kasvatus: Rosti M. , Lindroos T . ja Mäkelä S . Vierailulle osallistuneet opettajat: Keuda / Petra K., Marjaana M . ja Enni M. Tavoite vierailulle: Työelämäkumppanuuksien kehittäminen sekä yhteistyön avaaminen oppilaitoksien välille. K utsuimme lukion kuvataiteen puolen opettajat vierailulle Keudan mediapuolelle 25.9.2017 ja vierailulle lukiolla pääsimme 26.10.2017. Vierailun taustaa: Saimme kutsun Järvenpään lukion kuvataiteen puolelta toiveena avata yhteistyötä naapurikoulun kanssa. Lukion kuvataiteen puoli (johon liittyy nykyisin myös mediapuolen opetusta) oli kovasti kiinnostunut yhteistyöstä naapurikoulun kanssa. Ideana oli, että tutustuisimme puolin ja toisin koulutuksiin ja opetustiloihin, sekä tietysti toisiim

Lähipäivien ennakkotehtävät: Arviointi, tutkiva- ja kehittävä työote, henkilökohtaistaminen (luonnos)

1. Mitä tarkoittavat henkilökohtaistaminen, osaamisperustaisuus (-perusteisuus) sekä tutkiva ja kehittävä työote? Tarkastele termejä opiskelijan näkökulmasta (toisen asteen ammatillinen koulutus). Henkilökohtaistaminen opiskelijan näkökulmasta  (toinen aste)  tapahtuu siten, että opiskelija:  Hakee jatkuvalla tai yhteishaulla koulutukseen Hänelle tulee päätös opiskelijaksi valinnasta Osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan (henkilökohtaistamisen prosessi). Selvitetään myös erityisen tuen tarve. Hänet kutsutaan vastuuohjaajan haastatteluun heti opintojen alussa. Yhdessä vastuuohjaajan kanssa opiskelijalle suunnitellaan henkilökohtainen opiskelupolku, jota täydennetään opintojen aikana. Opiskelijalle luodaan yksilöllinen opintopolku ja opiskelija hankkii osaamista. Opiskelija voi halutessaan muokata opintopolkua, lähteä työssäoppimaan pidemmäksi aikaa tai ottaa muiden ryhmien kursseja omaan lukujärjestykseen, esim. jos yto-aineet olisi hyväksiluettu. Tällöin opiskelijal