Siirry pääsisältöön

Vertaisryhmän keskustelu 20.7.2017 klo 14-15


Osallistujat: Mari M., Mia K., Mia H., Janne R. & Enni M.

20.7.2018 Skypepalaverissa (klo 14:00-15:30) katsotaan missä mennään ja tarkastellaan myös heksejä.

  1. Alustus:
  • Mari aloittanut blogin, kirjoittaa ylös ajatuksia aineistoista, joita lukee
  • Käymme Skypen välityksellä keskustelun ryhmän kanssa
  • Päätämme, että Skype-keskustelu nauhoitetaan
1.2 Uraohjaustehtävä
Uraohjaustehtävän omat osuudet valmiiksi 31.7.2017 mennessä.
  • Lähettäkää oma osuus myös sähköpostilla kaikille!
  • Valmista yhteenveto henkilökohtaisesti.
  • Jokainen tekee omaan työhön yhteenvedon ja kirjoittaa mahdollisesti jo siihen oman alan (tekniikka, kulttuuri eli ammattiopettajan uran) ura- ja työmahdollisuuksista ja yrittäjän työtä.
  • Freelancer-työstä hyvä kirjoittaa
    • Marin lisäkommentti 26.7.17: Mari lupasi vielä kirjoittaa erikseen jotain kevytyrittäjyydestä kunhan ehtii siihen tutustumaan ja jakaa sen matskun. Tämä kuitenkin tapahtuu vasta myöhemmin syksyllä, en ehdi sitä nyt tekemään. Mutta tätä osuuttahan ei tarvitse muiden odottaa, yrittäjyyteen tai sen muotoihin omalla alalla voi tutustua jokainen itsekin.
Oma osuus toteutettu:
Työt julkaistaan omassa osaamiskansiossa
  • Raporttimuotoinen osaamiskansio, joka pitää tehtävät sisällään.

2. HEKS
Tutustutaan hekseihin
3. Ohjaamistilanteen palautteet 15.6 tilanteesta
2.2 Opetuksen ja ohjaamisen havainnointi eri toimintaympäristöissä
  • Mia Kavaston ohjaamistilanteen 15.6.2017 palautteet annettava mahdollisimman pian DOCSiin
  • Oma yhteenveto ohjaustilanteesta (omaan osaamiskansioon)
4. Toimenpiteet seuraavaksi
3.2 Uudistuva ammatillinen koulutus
  1. Järjestelmä, järjestäminen
  2. Koulutuspolitiikka ja kehittämisnäkökulmat
  3. Ammatillisen koulutuksen säädökset, sopimukset ja ohjeet
  4. Ammatillisen koulutuksen ohjausjärjestelmä, tuloksellisuus ja rahoitus
  5. Koulutuksen järjestäjien ohjeistukset sekä lain edellyttämät suunnitelmat
Materiaalia täältä: http://minedu.fi/amisreformi
  • Löytääkö Enni vanhan kaavan, miten ennen aikuispuolen ja nuorisopuolen ohjausjärjestelmä toimi
Alustukset valmiit 15.8.2017
Tutkimuskysymys ja kehittämisen kohteet, Mia tekee?
  • Miten vaikuttaa yksittäisen opettajan työskentelyyn tms.?
  • Miten omaan työhön vaikuttaa?
Kuinka työssäoppiminen on niin huonosti hoidettua usein, niin miten sitä sitten voitaisiin laajentaa ja syventää?

Kysy Riitalta, tuleeko tehdä jotain muuta tähän liittyen!
  • Koonti elokuun kahden viimeisen viikon ajan
  • Skypepalaveri 24.8 klo 16:00
  • Esittele lyhyesti vertaisryhmälle oma aihe, noin 10 min puheenvuorot
  • Jos jollakin raskas työtaakka, niin Enni ja Mari voivat auttaa tässä kohdin
Työnjako:
  • Mia K: 3
  • Mia H: Kohta 1
  • Janne: 5
  • Petra: 2
  • Mari: Kohta 4
  • Enni: Kohta 4
5. Tapaaminen

Seuraavan tapaamisen ajankohta (Skype)
  • 24.8 klo 16:00

  • Seuraavat lähipäivät Haaga-Heliassa

4-5.9.2017

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

2. vierailu / Stadin ammattiopisto

2.2 Opetuksen ja ohjaamisen havainnointi eri toimintaympäristöissä 2. Vierailu Stadin ammattiopistossa 14.11.2017 / Toisen asteen oppilaitoksen toiminta Ajankohta: 14.11.2017 klo 13.00-16.00 Oppilaitos: Stadin ammattiopisto, Meritalo / Parturi- kampaamo ja kosmetologit sekä S2. Opettaja : J.H. Iltapäivän kulku: Pääsimme tutustumaan aikuisille maahanmuuttajille tarjottavaan S2-koulutukseen, jonka tavoitteena on antaa valmiudet työskennellä suomen kielellä. Koulutukseen valitut opiskelijat olivat jo ennestään suuntautuneet parturi/kampaamoalalle ja heillä on tavoitteena työllistyä tai jatkaa opintoja valmistavan koulutuksen jälkeen. Opiskelijalla on siis mahdollisuus päästä opiskelemaan näyttötutkintoa valmistavan koulutuksen jälkeen. Pääsimme myös näkemään perustutkinto-opiskelijoiden arkea, kun he olivat opiskelemassa työsalissa. Opetuskampaamossa nuoret perustutkinto-opiskelijat harjoittelevat taitojen kartuttamista tekemällä aitoja asiakastöitä. Samassa toimipist...

5. vierailu - Keudaattori (ent. Tukisolu)

Aihe: Keudan tukisoluopetus / Keudaattori Tukisolun osallistujien lukumäärä: Päivittäin 5-20 opiskelijaa Ajankohta: Havainnointia on tapahtunut vuoden 2016-2017 aikana,  nyt uudella nimikkeellä Keudaattori tämän syksyn ajan Paikka: Keuda Wärtsilänkatu 7 Olen tehnyt yhteistyötä oppilaitoksen tukisolun kanssa jo reilun vuoden ajan. Olen seurannut Keudaattorin (ent. tukisolu) toimintaa aktiivisesti ja tehnyt yhteistyötä opettaja K. Lemolan kanssa. Olen ohjannut opiskelijoita työskentelemään tukisolussa erilaisissa tilanteissa. Milloin opiskelijan kannattaa mennä tukisoluun? Jos opiskelijalla on tarve nopeuttaa opintoja Jos opiskelijalla on kursseja rästissä Jos opiskelija tarvitsee tukea / erityistä tukea Jos opiskelijalla on hyppytunti ja lukujärjestys halutaan saada yhtäläiseksi Jos opiskelija haluaa työskennellä pienryhmän kaltaisessa ympäristössä Jos opiskelijalla on huono päivä Meno käy villiksi omassa luokkaympäristössä ja opiskelija viedään tuki...

Lähipäivien ennakkotehtävät: Arviointi, tutkiva- ja kehittävä työote, henkilökohtaistaminen (luonnos)

1. Mitä tarkoittavat henkilökohtaistaminen, osaamisperustaisuus (-perusteisuus) sekä tutkiva ja kehittävä työote? Tarkastele termejä opiskelijan näkökulmasta (toisen asteen ammatillinen koulutus). Henkilökohtaistaminen opiskelijan näkökulmasta  (toinen aste)  tapahtuu siten, että opiskelija:  Hakee jatkuvalla tai yhteishaulla koulutukseen Hänelle tulee päätös opiskelijaksi valinnasta Osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan (henkilökohtaistamisen prosessi). Selvitetään myös erityisen tuen tarve. Hänet kutsutaan vastuuohjaajan haastatteluun heti opintojen alussa. Yhdessä vastuuohjaajan kanssa opiskelijalle suunnitellaan henkilökohtainen opiskelupolku, jota täydennetään opintojen aikana. Opiskelijalle luodaan yksilöllinen opintopolku ja opiskelija hankkii osaamista. Opiskelija voi halutessaan muokata opintopolkua, lähteä työssäoppimaan pidemmäksi aikaa tai ottaa muiden ryhmien kursseja omaan lukujärjestykseen, esim. jos yto-aineet olisi hyväksiluettu. Tällö...