Siirry pääsisältöön

Opetus- ja ohjaustoiminta 3: Media-alalla toimimisen harjoitusnäyttö

Media-alalla toimiminen /  Harjoitusnäyttö

Toteutin marraskuun puolessa välissä harjoitusnäytön media-alan perustutkinnon 1. vuoden opiskelijoille. Tehtävä tehtiin noin viikko ennen virallisen oppilaitosnäytön aloittamista. Kyseinen tutkinnon osa on nimeltään media-alalla toimiminen ja sen laajuus on 15 osp.
  • Media-alalla toimimisen virallinen näyttö toteutettiin oppilaitosnäyttönä marraskuun lopussa
  • Ennen tehtävää teetin opiskelijoilla tehtävän, joka piti sisällään samankaltaisia tehtäviä kuin lopullinen näyttötehtävä (harjoitusnäytön tehtävänanto löytyy postauksen lopusta)
Media-alalla toimimisen tutkinnonosa pitää sisällään alla lueteltuja osa-alueita ja on sisällöllisesti laaja kokonaisuus, jossa tavoitteena on kuitenkin käydä läpi alan perusasiat hyvin pintapuoleisesti.

Tutkinnon osan ammattitaitovaatimusten opettaminen on jaettu oppilaitoksessani neljän (4) eri opettajan kesken. Vastuullani oli seuraavien osa-alueiden opettaminen uusille media-alan perustutkinnon opiskelijoille:
  1. Verkkojulkaisu (julkaisujärjestelmä, verkkotekstit, html- ja css -perusteet)
  2. Valokuvauksen perusteet (mm. sommittelu, kamera-asetukset)
  3. Tieto- ja viestintätekniikka (tekstinkäsittelyohjelmat, tekijänoikeudet ja tietoturva)
  4. Kuvankäsittely (kuvan perussäädöt ja tallennus) 

AMMATTITAITOVAATIMUKSET

Opiskelija tai tutkinnon suorittaja
  1. tunnistaa media-alan toimintaympäristöjä
  2. valmistaa julkaisukelpoista mediamateriaalia pienimuotoisten julkaisujen tarpeisiin tarkoituksenmukaisilla välineillä
  3. julkaista mediamateriaalia verkkojulkaisualustan/digitaalisen julkaisualustan ja yleisten sosiaalisen median kanavien avulla
  4. suunnitella ja toteuttaa sekä tulostaa ja viimeistellä pienimuotoisen painotuotteen
  5. käyttää viestintään liittyviä ilmaisukeinoja sekä yleisiä periaatteita
  6. noudattaa media-alan lainsäädäntöä, tekijänoikeuskäytäntöjä sekä eettisiä ohjeistoja
  7. viestiä suomen tai ruotsin kielellä ja tarvittaessa yhdellä vieraalla kielellä tehtävänsä edellyttämällä tavalla
  8. toimia vastuullisesti, yhteistyökykyisesti, oma-aloitteisesti ja päivittää ammattiosaamistaan
(Lähde: e-perusteet, 2018)

Kyseessä on uusi tutkinnon osa, joka toteutetaan ensimmäistä kertaa. Media-alan perustutkinto (mediapalvelujen toteuttaja) astui voimaan 1.8.2018 korvaten aiemman audiovisuaalisen viestinnän perustutkinnon (media-assistentti) koulutusohjelman.

Kovin syvälliseen aiheen tuntemukseen ei media-alalla toimimisen tutkinnon osassa pysty vielä menemään, sillä vaikka osaamista ei enää mitoiteta ajallisesti, on toteutuksen opettamiselle kuitenkin resursoitu noin 1/3 aikaa lukuvuodesta (elokuu-toukokuu) huomioiden, että kaikki opiskelijat saavat tarvittavan osaamisen kasaan näyttöä varten.

Pakolliset tutkinnon osat kattavat kaikkiaan 45 osaamispistettä ja ne on jaettu kolmeen 15 osaamispisteen kokonaisuuteen:
  1. Media-alalla toimiminen
  2. Mediamateriaalien toteuttaminen
  3. Audiovisuaalinen tuotanto

Itsearviointi, näytön arviointikriteerit ja osaamiskriteerit:

Olemme luoneet opiskelijoille itsearviointidokumentin, jossa osaamisen kriteerit on avattu konkreettisin esimerkein ja tehtävin. Tämä lomake on myös tulostettu luokan seinälle, jotta opiskelijat voivat päivittäin seurata asioita, joita heidän tulisi oppia ja myöhemmin osata.

Myös näytön arviointikriteerit oli kerrottu opiskelijoille ja tulostettu luokkaan nähtäväksi toimestani.

Alla oleva harjoitusnäyttö heijasteli hieman tulevaa oppilaitosnäyttöä, mutta ei pitänyt sisällään aivan kaikkia osa-alueita, joita näytön arviointikriteereissä vaadittiin.

Olemme opiskelleet seuraavia asioita:



Alla media-alalla toimimisen (15 osp) tutkinnon osan harjoitusnäytön tehtävänannosta. Media-alalla toimimisen virallinen näyttö toteutettiin oppilaitosnäyttönä marraskuun lopussa.


HARJOITUSNÄYTTÖ - MEDIA-ALALLA TOIMIMINEN

1. VALOKUVAUS JA KUVANKÄSITTELY:

  1. Valokuvaa maisemakuvia tai tilakuvia koulusta ja lähiympäristöstä
    1. Huomioi hyvä valaistus!
  2. Käsittele kuvat ja tallenna ne JPEG-, TIFF- ja PSD-muodossa, säädä mm.
    1. terävöitys
    2. kontrasti ja valotus
    3. rajaus
    4. kuvan koko
  3. Julkaise kuvat verkkoon (JPEG) ja painotuotteeseen (TIFF) sopivaksi, huomioi paino- ja verkkoresoluutio.
    1. Tallenna kuvat omaan OneDrive-palautuskansioon (sekä JPEG, TIFF ja PSD)

2. KUVAA VIDEOMAINOS

  1. Kuvaa ja editoi 30 sekunnin mittainen traileri opiskelusta oppilaitoksessa
    1. Käytä jalustaa
    2. Lisää videoon alku- ja lopputekstit
    3. Lisää videoon Teosto-vapaata musiikkia
  2. Julkaise video h.264, esimerkiksi YouTube 720p -muodossa
  3. Palauta videosta julkaistu versio OneDriven kurssikansion omaan palautuskansioosi

3. JULISTE - SUUNNITTELE JULISTE OMASTA KOULUTUSALASTA

Palauta julisteesta sekä työtiedosto että pyydetyt tiedostomuodot
  1. Käytä julisteessa itse ottamiasi valokuvia
    1. mieti typogragfia teemaan ja kohderyhmään sopivaksi -> mieti siis kenelle ja minkä ikäisille suunnittelet julistetta
  2. Kirjoita esitteeseen lyhyt ja itsetuotettu aiheeseen sopiva teksti
  3. Tallenna esitteestä painoversio PDF tai TIFF-muodossa (suuri tiedostokoko)
  4. Palauta esitteestä verkkoversio PDF-muodossa (pienempi tiedostokoko)

4. VERKKOJULKAISU - LISÄÄ AIEMMIN OTTAMASI VALOKUVAT (VERKKOVERSIOT) WORDPRESS-BLOGIIN 

  1. Lisää aiemmin luotuun Wordpress-sivustoon ottamasi kuvat
    1. Luo uusi postaus (artikkeli) kuvia varten
    2. Keksi postaukselle (artikkeli) kuvaava otsikko
    3. Lisää julkaisuun artikkelikuva 
Voit tehdä kaikki harjoitusnäytön osat, tai keskittyä niihin, jotka eivät ole itsellesi vahvoja alueita.


Yhteenveto:

Tehtävälle varattiin aikaa viisi tuntia. Tänä aikana opiskelijat saivat työskennellä yksin, parin kanssa tai ryhmässä. Ideana ei ollut, että opiskelijat tekisivät kaikki tehtävän osat tunnilla. Tehtävän tavoitteena oli näyttää, millaisia asioita näyttöön saattoi mahdollisesti olla tulossa. Opiskelijat myös pystyivät valitsemaan tehtävästä sopivan aihealueen, joka vaati eniten kertausta. 
  • Tehtävän teko sujui hyvin
  • Moni opiskelija aloitti työskentelyn heti, osaa joutui hieman herättelemään aiheeseen
  • Muutaman kanssa siis ideoitiin yhdessä erilaisia toteutustapoja, lähtökohtia ja visuaalista ilmettä
Opiskelijat valitsivat tehtävästä hienosti osioita, jotka eivät olleet heille vahvimpia. Minun näkökulmasta näytti siltä, että tehtävä toi tarvittavaa kertausta ennen näyttöä. Opiskelijat myös opettivat toisiaan, joten heidän syväosaamisensa vahvistui tehtävän myötä.

Tehtävä annettiin opiskelijoille kirjallisena, sekä se kerrottiin heille myös suullisesti. Jokainen opiskelija sai pitkin päivää henkilökohtaista ohjausta tehtävään, sekä palautetta tehdystä työstä.

Lukujärjestyksessäni on ollut opiskelijoille tunnit kerran viikossa (6 h). Mukaan osui myös syysloma sekä opettajakorkeakoulun lähipäiviä, jolloin sijainen opetti videokuvaamista.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

1. Vierailu / Puotilan Kesäteatteri, Teatteripolku

Puotilan Kesäteatteri 15.6.2017 klo 13-15  Teatteripolku-ryhmän ohjaaminen Ohjaaja: Mia K. Vertaisryhmän jäsenet mukana päivässä: Petra O., Mia H., Janne R. Mari M., Enni M. Lapsia: 10 kpl, ikä 5-11 v. Mian teettämät harjoitukset ryhmälle: Joo-ja (hyväksyntä - tyrmäys) Runo sana kerrallaan (rakennetaan yhdessä tarinaa, paine pois yksilöltä) Spoon River (3 tarinankertojaa kertoo kuolinpäivänsä kertomuksen) Mansikkamehu-esitys (Satu, johon olemme harjoitelleet näyttelemistä) Kisu tahtoo kodin (Vertaisryhmä mukaan leikkiin) Olen puu (Vertaisryhmälle alkeisimproa) Mafioso (Loppuleikki) Yhteinen keskustelu opetustuokion jälkeen: Keskustellaan ryhmän lapsista Keskustellaan erilaisista lapsista ja erilaisista tarpeista ryhmässä Keskustellaan vuorovaikutuksen ja koulutuksen tarpeesta Keskusteltiin työkaluista luovan alan koulutuksissa Ryhmä koki kokemuksen hyödylliseksi Ohjaamisen merkitys korostuu, ihmisen ohjaaminen Puhutaan läsnäolemisesta ja opettamisen v...

Opetus- ja ohjaustoiminta 2: Verkkotuotannon oppitunnit

2. Opetustapahtuma: Verkkopalveluiden tuotannon toteuttaminen - Verkkopalveluiden suunnittelu Ajankohta: keskiviikko 12.9.2017 Oppituntien kesto: 8.05-13.45 Aihe: Verkkosivuprojekti, ryhmätyön aloitus Tuntisuunnitelma: Tunnin alustus, video ja teoria Ryhmätyötehtävä 1: tehtävä avataan esittävän opetuksen keinoin. Tälle varataan toiseksi eniten aikaa oppitunneilta ryhmä lista vahvuuksia ylös Ryhmätyötehtävä 2: Tehtävä annetaan PowerPoint-dialla. Demostraatio (kuuntelee, katselee ja kiinnostuu). Keskustelun lisäksi tehtävään liittyy kirjallinen harjoitus (kuuntelee, keskustelee, ratkaisee, kokeilee) Yhteenvetovaihe: Käydään tehtävä läpi ryhmän kesken Ideoidaan koko luokan kesken aiheita verkkosivustoihin Päätetään parhaat aiheet ja karsitaan huonot pois Ryhmät koostetaan vahvuuksien perusteella, siten, että jokaisessa ryhmässä on yksi näistä: Analysointi rakenteen suunnittelu ulkoasusuunnittelun sisällöntuotanto koostaminen (html ja css) testaus ja validointi...

Opetus- ja ohjaustoiminta 5: Verkkotuotannon suunnittelun oppitunnit 8.12.2017

Tuntisuunnitelma 8.12.2017 klo 8.05-12:30 Tunneilla mukana vieras XAMKista (vertaistukiryhmän jäsen). Marin havainnointi tunneista: http://brainitnailit.blogspot.fi/2017/12/opetuksen-havainnointi-jarvenpaan.html 1. Tunnin aloitus ja kertaus, missä mennään opettaja ollut viikon sairaana (1.12 oli sijainen) 24.11 tunnit oli järjestetty toiselle opettajalle suunnitelman mukaan Opiskelijoilla on ollut viime kerroilla html- ja css-kertausta, käyttöliittymäsuunnittelua (vähän responsiivisen suunnittelun perusteita) jne. 2. Taustaa 2. vuoden media-assistenttiopiskelijat (poistuva koulutus) aloittivat marraskuussa valinnaisen Verkkotuotannon toteuttamisen opintokokonaisuuden (30 osaamispistettä). Jos kokonaisuutta olisi joka arkipäivä, opinto kestäisi noin puoli vuotta. Opinto on pilkottu 1,5 vuodelle ja tänä vuonna se alkoi poikkeuksellisesti jo 2. vuoden syksyllä. Opintoon kuuluu myös työpaikalla tapahtuvaa oppimista 3. vuoden keväällä. Loppuvuodeksi heille o...