Siirry pääsisältöön

Opetus- ja ohjaustoiminta 3: Media-alalla toimimisen harjoitusnäyttö

Media-alalla toimiminen /  Harjoitusnäyttö

Toteutin marraskuun puolessa välissä harjoitusnäytön media-alan perustutkinnon 1. vuoden opiskelijoille. Tehtävä tehtiin noin viikko ennen virallisen oppilaitosnäytön aloittamista. Kyseinen tutkinnon osa on nimeltään media-alalla toimiminen ja sen laajuus on 15 osp.
  • Media-alalla toimimisen virallinen näyttö toteutettiin oppilaitosnäyttönä marraskuun lopussa
  • Ennen tehtävää teetin opiskelijoilla tehtävän, joka piti sisällään samankaltaisia tehtäviä kuin lopullinen näyttötehtävä (harjoitusnäytön tehtävänanto löytyy postauksen lopusta)
Media-alalla toimimisen tutkinnonosa pitää sisällään alla lueteltuja osa-alueita ja on sisällöllisesti laaja kokonaisuus, jossa tavoitteena on kuitenkin käydä läpi alan perusasiat hyvin pintapuoleisesti.

Tutkinnon osan ammattitaitovaatimusten opettaminen on jaettu oppilaitoksessani neljän (4) eri opettajan kesken. Vastuullani oli seuraavien osa-alueiden opettaminen uusille media-alan perustutkinnon opiskelijoille:
  1. Verkkojulkaisu (julkaisujärjestelmä, verkkotekstit, html- ja css -perusteet)
  2. Valokuvauksen perusteet (mm. sommittelu, kamera-asetukset)
  3. Tieto- ja viestintätekniikka (tekstinkäsittelyohjelmat, tekijänoikeudet ja tietoturva)
  4. Kuvankäsittely (kuvan perussäädöt ja tallennus) 

AMMATTITAITOVAATIMUKSET

Opiskelija tai tutkinnon suorittaja
  1. tunnistaa media-alan toimintaympäristöjä
  2. valmistaa julkaisukelpoista mediamateriaalia pienimuotoisten julkaisujen tarpeisiin tarkoituksenmukaisilla välineillä
  3. julkaista mediamateriaalia verkkojulkaisualustan/digitaalisen julkaisualustan ja yleisten sosiaalisen median kanavien avulla
  4. suunnitella ja toteuttaa sekä tulostaa ja viimeistellä pienimuotoisen painotuotteen
  5. käyttää viestintään liittyviä ilmaisukeinoja sekä yleisiä periaatteita
  6. noudattaa media-alan lainsäädäntöä, tekijänoikeuskäytäntöjä sekä eettisiä ohjeistoja
  7. viestiä suomen tai ruotsin kielellä ja tarvittaessa yhdellä vieraalla kielellä tehtävänsä edellyttämällä tavalla
  8. toimia vastuullisesti, yhteistyökykyisesti, oma-aloitteisesti ja päivittää ammattiosaamistaan
(Lähde: e-perusteet, 2018)

Kyseessä on uusi tutkinnon osa, joka toteutetaan ensimmäistä kertaa. Media-alan perustutkinto (mediapalvelujen toteuttaja) astui voimaan 1.8.2018 korvaten aiemman audiovisuaalisen viestinnän perustutkinnon (media-assistentti) koulutusohjelman.

Kovin syvälliseen aiheen tuntemukseen ei media-alalla toimimisen tutkinnon osassa pysty vielä menemään, sillä vaikka osaamista ei enää mitoiteta ajallisesti, on toteutuksen opettamiselle kuitenkin resursoitu noin 1/3 aikaa lukuvuodesta (elokuu-toukokuu) huomioiden, että kaikki opiskelijat saavat tarvittavan osaamisen kasaan näyttöä varten.

Pakolliset tutkinnon osat kattavat kaikkiaan 45 osaamispistettä ja ne on jaettu kolmeen 15 osaamispisteen kokonaisuuteen:
  1. Media-alalla toimiminen
  2. Mediamateriaalien toteuttaminen
  3. Audiovisuaalinen tuotanto

Itsearviointi, näytön arviointikriteerit ja osaamiskriteerit:

Olemme luoneet opiskelijoille itsearviointidokumentin, jossa osaamisen kriteerit on avattu konkreettisin esimerkein ja tehtävin. Tämä lomake on myös tulostettu luokan seinälle, jotta opiskelijat voivat päivittäin seurata asioita, joita heidän tulisi oppia ja myöhemmin osata.

Myös näytön arviointikriteerit oli kerrottu opiskelijoille ja tulostettu luokkaan nähtäväksi toimestani.

Alla oleva harjoitusnäyttö heijasteli hieman tulevaa oppilaitosnäyttöä, mutta ei pitänyt sisällään aivan kaikkia osa-alueita, joita näytön arviointikriteereissä vaadittiin.

Olemme opiskelleet seuraavia asioita:



Alla media-alalla toimimisen (15 osp) tutkinnon osan harjoitusnäytön tehtävänannosta. Media-alalla toimimisen virallinen näyttö toteutettiin oppilaitosnäyttönä marraskuun lopussa.


HARJOITUSNÄYTTÖ - MEDIA-ALALLA TOIMIMINEN

1. VALOKUVAUS JA KUVANKÄSITTELY:

  1. Valokuvaa maisemakuvia tai tilakuvia koulusta ja lähiympäristöstä
    1. Huomioi hyvä valaistus!
  2. Käsittele kuvat ja tallenna ne JPEG-, TIFF- ja PSD-muodossa, säädä mm.
    1. terävöitys
    2. kontrasti ja valotus
    3. rajaus
    4. kuvan koko
  3. Julkaise kuvat verkkoon (JPEG) ja painotuotteeseen (TIFF) sopivaksi, huomioi paino- ja verkkoresoluutio.
    1. Tallenna kuvat omaan OneDrive-palautuskansioon (sekä JPEG, TIFF ja PSD)

2. KUVAA VIDEOMAINOS

  1. Kuvaa ja editoi 30 sekunnin mittainen traileri opiskelusta oppilaitoksessa
    1. Käytä jalustaa
    2. Lisää videoon alku- ja lopputekstit
    3. Lisää videoon Teosto-vapaata musiikkia
  2. Julkaise video h.264, esimerkiksi YouTube 720p -muodossa
  3. Palauta videosta julkaistu versio OneDriven kurssikansion omaan palautuskansioosi

3. JULISTE - SUUNNITTELE JULISTE OMASTA KOULUTUSALASTA

Palauta julisteesta sekä työtiedosto että pyydetyt tiedostomuodot
  1. Käytä julisteessa itse ottamiasi valokuvia
    1. mieti typogragfia teemaan ja kohderyhmään sopivaksi -> mieti siis kenelle ja minkä ikäisille suunnittelet julistetta
  2. Kirjoita esitteeseen lyhyt ja itsetuotettu aiheeseen sopiva teksti
  3. Tallenna esitteestä painoversio PDF tai TIFF-muodossa (suuri tiedostokoko)
  4. Palauta esitteestä verkkoversio PDF-muodossa (pienempi tiedostokoko)

4. VERKKOJULKAISU - LISÄÄ AIEMMIN OTTAMASI VALOKUVAT (VERKKOVERSIOT) WORDPRESS-BLOGIIN 

  1. Lisää aiemmin luotuun Wordpress-sivustoon ottamasi kuvat
    1. Luo uusi postaus (artikkeli) kuvia varten
    2. Keksi postaukselle (artikkeli) kuvaava otsikko
    3. Lisää julkaisuun artikkelikuva 
Voit tehdä kaikki harjoitusnäytön osat, tai keskittyä niihin, jotka eivät ole itsellesi vahvoja alueita.


Yhteenveto:

Tehtävälle varattiin aikaa viisi tuntia. Tänä aikana opiskelijat saivat työskennellä yksin, parin kanssa tai ryhmässä. Ideana ei ollut, että opiskelijat tekisivät kaikki tehtävän osat tunnilla. Tehtävän tavoitteena oli näyttää, millaisia asioita näyttöön saattoi mahdollisesti olla tulossa. Opiskelijat myös pystyivät valitsemaan tehtävästä sopivan aihealueen, joka vaati eniten kertausta. 
  • Tehtävän teko sujui hyvin
  • Moni opiskelija aloitti työskentelyn heti, osaa joutui hieman herättelemään aiheeseen
  • Muutaman kanssa siis ideoitiin yhdessä erilaisia toteutustapoja, lähtökohtia ja visuaalista ilmettä
Opiskelijat valitsivat tehtävästä hienosti osioita, jotka eivät olleet heille vahvimpia. Minun näkökulmasta näytti siltä, että tehtävä toi tarvittavaa kertausta ennen näyttöä. Opiskelijat myös opettivat toisiaan, joten heidän syväosaamisensa vahvistui tehtävän myötä.

Tehtävä annettiin opiskelijoille kirjallisena, sekä se kerrottiin heille myös suullisesti. Jokainen opiskelija sai pitkin päivää henkilökohtaista ohjausta tehtävään, sekä palautetta tehdystä työstä.

Lukujärjestyksessäni on ollut opiskelijoille tunnit kerran viikossa (6 h). Mukaan osui myös syysloma sekä opettajakorkeakoulun lähipäiviä, jolloin sijainen opetti videokuvaamista.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

2. vierailu / Stadin ammattiopisto

2.2 Opetuksen ja ohjaamisen havainnointi eri toimintaympäristöissä 2. Vierailu Stadin ammattiopistossa 14.11.2017 / Toisen asteen oppilaitoksen toiminta Ajankohta: 14.11.2017 klo 13.00-16.00 Oppilaitos: Stadin ammattiopisto, Meritalo / Parturi- kampaamo ja kosmetologit sekä S2. Opettaja : J.H. Iltapäivän kulku: Pääsimme tutustumaan aikuisille maahanmuuttajille tarjottavaan S2-koulutukseen, jonka tavoitteena on antaa valmiudet työskennellä suomen kielellä. Koulutukseen valitut opiskelijat olivat jo ennestään suuntautuneet parturi/kampaamoalalle ja heillä on tavoitteena työllistyä tai jatkaa opintoja valmistavan koulutuksen jälkeen. Opiskelijalla on siis mahdollisuus päästä opiskelemaan näyttötutkintoa valmistavan koulutuksen jälkeen. Pääsimme myös näkemään perustutkinto-opiskelijoiden arkea, kun he olivat opiskelemassa työsalissa. Opetuskampaamossa nuoret perustutkinto-opiskelijat harjoittelevat taitojen kartuttamista tekemällä aitoja asiakastöitä. Samassa toimipist

4. Vierailu & havainnointi / Järvenpään lukio, kuvataide ja taidekasvatus & media

Paikka: Järvenpään lukio 26.10.2017 klo 12:30-15:30 Teema: Yhteistyön avaaminen Keudan ja Järvenpään lukion kuvaamataidon / median välillä ja oppilaitoksiin tutustuminen Vierailun järjestäjät: Järvenpään lukion rehtori  M-L. Lehtiniemi, kuvataide ja kasvatus: Rosti M. , Lindroos T . ja Mäkelä S . Vierailulle osallistuneet opettajat: Keuda / Petra K., Marjaana M . ja Enni M. Tavoite vierailulle: Työelämäkumppanuuksien kehittäminen sekä yhteistyön avaaminen oppilaitoksien välille. K utsuimme lukion kuvataiteen puolen opettajat vierailulle Keudan mediapuolelle 25.9.2017 ja vierailulle lukiolla pääsimme 26.10.2017. Vierailun taustaa: Saimme kutsun Järvenpään lukion kuvataiteen puolelta toiveena avata yhteistyötä naapurikoulun kanssa. Lukion kuvataiteen puoli (johon liittyy nykyisin myös mediapuolen opetusta) oli kovasti kiinnostunut yhteistyöstä naapurikoulun kanssa. Ideana oli, että tutustuisimme puolin ja toisin koulutuksiin ja opetustiloihin, sekä tietysti toisiim

Yhteenveto lähipäivistä / Teema: ARVIOINTI (2.4 Osaamisen arviointi 5 osp)

Yhteenveto lähipäivistä 13.-14.11.2017 13.11.2017 MAANANTAI 1. Päivän aloitus: Tiimireflektio: Katja L:n vetämä tunti oli hyvä aloitus päivälle, sillä oli mukava kuulla missä eri vaiheessa ryhmän jäsenet ovat tällä hetkellä Oli huojentavaa kuulla, millaisia huolenaiheita muut olivat ja ovat kohdanneet pitkin opintoja ja huomata, että kukaan meistä ei ole yksin ongelmien kanssa 2. Arvioinnin perusteita / Learning Cafe Learning Cafe on hyvä työkalu keskusteluun, tiedon luomiseen ja siitä toisille informoimiseen. Oppimiskahvila soveltuu harjoitukseksi yli 12 hengen ryhmille. Siinä yleisö (esim. opiskelijat) jaetaan eri pöytiin pureskelemaan samaa aihetta eri näkökulmista. Aiheesta kirjataan esimerkiksi mind map. Lopulta ryhmien jäseniä vaihdellaan siten, että kirjuri jää paikalleen, kun muut siirtyvät käyden kaikki pöydät läpi ja osallistuen keskusteluun. Kirjuri täydentää ryhmän keskustelun aikana syntyneitä uusia asioita mind mapiin. Jakauduimme neljään eri ryhmään ja s