Siirry pääsisältöön

Päivitetty HEKS marraskuu 2017, valmistuminen lähestyy

Miten paljon jo osaan?


Missä koen olevani hyvä?
  • Ajankohtaisten opetusmateriaalien suunnittelu, käytän paljon Kahoot-visoja, AnswerGarden-kyselyitä. Aiemmin käytössä oli myös Thinglink
  • Täysin sähköisien oppimisympäristöjen käyttö (Microsoft Office 365), videomateriaalit, avoimen lähdekoodin sisältöä. Olen ekologinen ja eettinen, tiedostan tekijänoikeudet ja vältän turhaa tulostamista, säästän sähköä sammuttamalla laitteet. Tiedostan tietoturvan merkityksen
  • Olen nopea ja tehokas ja teen minulle kuuluvat tehtävät
  • Olen tasapuolinen. Tasa-arvoisena opettajana toimiminen on minulle itsestäänselvyys, otan kaikki tasavertaisesti huomioon.
  • Olen innostava ja otan kaikki opiskelijat huomioon. Kuuntelen heitä ja arvostan heitä
  • Olen kiinnostunut kehittämään omaa osaamistani ja kehitän osaamistani päivittäin
Alla olevassa mind mapissa käyn läpi tarkemmin esimerkein osaamistani verraten osaamista ammatillisen opettajan osaamisen kriteereihin.




Missä olen kehittynyt?

  • Arvioinnissa lähipäivillä tuli erittäin hyviä vinkkejä siitä, miten omat tunteet voivat vaikuttaa arviointiin, ymmärrän arvioinnin kriteereiden merkityksen, itsearvioinnin yms.
  • Opetusmateriaalien kehittämisessä (saanut lisätietoa, millaisia voi tehdä ja kokeillutkin jo niitä käytössä)
  • Olen ottanut osaa yhteiskunnalliseen keskusteluun ja ollut aktiivisesti mukana (parhaani mukaan) vaikuttamassa asioihin
  • Olen saanut monipuolista vertaistukea ja päässyt oppimaan muilta alan ihmisiltä sekä saanut uusia näkemyksiä asioihin (muualtakin kuin vain koulusta ennestään tutuilta ihmisiltä).
  • Olen pyrkinyt olemaan innostavampi ja aktiivisempi
  • Olen oppinut uuden vastuuohjaajan toimenkuvani tehtäviä paremmin (ennen olin ryhmänohjaaja).
    • Uusia tehtäviä ovat mm. opiskelijoiden lisäämien opetustapahtumille, lukujärjestysten suunnittelu, entistä suurempi ohjausvastuu. Eli olen siis oppinut henkilökohtaistamaan opiskelijoiden polkuja yhä enemmän ja tällä toteuttanut oppilaitoksen strategiaa: "Rakennat oman polun ammattiin".
  • Olen oppinut tunnistamaan pedagogisia käyttöteorioita ja perustelemaan, miksi käytän itse valittuja menetelmiä


Ammatillisen opettajan osaamisen kriteerit kohdat 1-9. Perustele oma osaaminen

Millainen on tämänhetkinen pedagoginen osaamisesi suhteessa ammatillisen opettajan osaamisen kriteereihin? Kirjoita jokaisen ammattitaitovaatimuksen 1.-9. kohdalle, millaisena pidät omaa osaamistasi tällä hetkellä.

Voit lisäksi arvioida osaamistasi asteikolla 1-4 seuraavasti:
1- ehdottomasti pitää kehittää

2- jossain määrin pitää kehittää
3- aika hyvin hallussa

4- osaan




Ammattitaitovaatimukset
Osaaminen
Kommentit
1
Ammatillisen opettajan toiminta rakentuu ammattikasvatuksen tietoperustalle
3
Olen tietoinen, että jokainen oppii eri tavalla ja pyrin pitämään materiaalit monipuolisina. Huomioin erityisen tuen tarpeet ja suunnittelen opetuksen huolellisesti vastaamaan jokaisen tarpeita. Tavoitteena on aina, että kaikille on jotain.

Olen monesti miettinyt, miten itse opin parhaiten ja minkälaisista tehtävistä olen pitänyt opiskellessani. Näistä olen poiminut päältä parhaimpia ja yrittänyt pohtia, miksi juuri nämä tehtävät ovat jääneet mieleen.

Kun suunnitellaan 20 opiskelijalle tehtävää, tulee toki muistaa, ettei jokainen opi samalla tavalla ja siitä syystä se, mistä itse olen pitänyt, ei ole paras vaihtoehto jollekin toiselle.

Pyrin pitämään opetuksen innostavana, ajankohtaisena ja sellaisena, että opiskelija hyötyy tehtävästä tulevaisuudessa (vähän kuin tämä portfolio, jota voin hyödyntää tulevaisuudessa). Kannustan opiskelijoita tekemään työt niin hyvin, että niitä kehtaa esitellä portfoliossa.

Tavoitteena on aina kartoittaa luokan oppijat ja kohdistaa opetus heille.

Oppilaitoksessani kokeiltiin viime vuonna soluopetusta, jossa jokainen opiskelija sai tulla tekemään soluun mitä vain tutkinnonosaa. Tämä vaati opiskelijoilta paljon itseohjautuvuutta ja se saattaa uupua monelta 15-vuotiaalta. Ks. Satu Vasantolan (HS 26.11.2017) artikkeli aiheeseen liittyen.

Tämä vaati myös opettajalta joustamista, mutta oli silti toteutettavissa. Joustavuuden lisäksi soluopetus vaati nopeaa asioihin reagoimista, sillä jokaisella tunnilla saattoi olla ketä vaan tekemässä käytännössä mitä vaan (alan opintoja tietysti) - ja kaikille piti olla opetusmateriaalia tarjolla. Tästä syystä siirryttiin hetkellisesti hyvin projektiluontoiseen opetukseen, joka vaati itseohjautuvuutta. Kaikille tämä opiskelutapa ei sovi ja mielestäni soluopetus oli hyvä, mutta ei antanut niin paljon opettajalle mahdollisuutta keskittyä vaadittuun tukeen. Jos ryhmässä on opiskelijoita usealta vuosikurssilta ja kaikki tekevät omia töitään - ja tarvitsevat tukea - opettaja on aika vaativassa asemassa. Sen sijaan, että suunnittelee opetuksen 20 tietylle opiskelijalle ja ottaa huomioon kyseisen ryhmän vaikkapa neljä erityistä tukea tarvitsevaa. Opiskelijoilla on selkeä tehtävänanto ja opettaja voi auttaa erityisesti tukea tarvitsevia enemmän.

Soluopetus myös vaatii avoimuutta opetusmateriaalien suhteen (ja tilaresurssia, kuten koneita, muita laitteita jne.) Henkilökohtaisesti pidin soluopetuksesta, vaikka välillä se oli todella haasteellista. Sitä paitsi moni myös kulki "tavallista" polkua, eli harvoin luokka oli täynnä oman polun kulkijoita.

Soluopetus myös mahdollisti yhteistyön eri ryhmien välillä ja sai opiskelijoita tutustumaan paremmin toisiinsa. Tietysti soluopetuksen ideana oli myös nopeuttaa opintoja, eli esimerkiksi yo-pohjaisten tyhjät päivät saatiin helposti täytettyä (lukujärjestyksessä oli joka päivä soluopetusta klo 8-16).

Syksyllä, uuden ryhmän aloittaessa onkin tärkeää kartoittaa erityisen tuen tarpeet, jotta opiskelijalle voidaan tarjota sitä tukea, mitä opiskelija kaipaa.

Tärkein kohde omassa työssäni on opiskelijan oppiminen ja osaamisen kehittäminen, sekä tukeminen matkalla ammattiin.

Opetuksen suunnittelu lähtee opetussuunnitelmasta, näytön arviointikriteereistä, sekä omassa tiimissäni olemme luoneet opiskelijoille opetuksen sisällöt, jota voi myös käyttää itsearviointidokumenttina.

Tavoitteena on valmistaa linjalta ammattitaitoinen, vastavalmistunut nuori. Tähän tavoitteeseen pyritään nykyisten hallitusten leikkausten, vähempien opiskelijamäärien, keskeyttämisten, alanvaihdosten, resurssi- aika- ja tilapulan, tiukan budjetin sekä kiireessä väännettyjen opetusmateriaalien keskellä.

Opiskelijamäärä ei tulevaisuudessa enää määrää sitä, paljonko oppilaitos saa rahoitusta - tulevaisuudessa myös vaikuttavuus, työllistyminen sekä opintojen eteneminen vaikuttavat rahoitukseen.  

Eli kaiken kiireen ja hälinän keskellä paine tuottaa taitavia opiskelijoita kasvaa entisestään, sillä se, miten opiskelija työllistyy, pääsee jatko-opiskelemaan sekä tulevaisuudessa myös arvostelee oppilaitoksensa vaikuttaa rahoitukseen.

Toivottavasti tämä ei vääristä läpäisymääriä tms. tulevaisuudessa.

2
Ammatillisen opettajan toiminta on eettisesti, taloudellisesti, ekologisesti ja sosiaalisesti perusteltua
4
Olen tasa-arvoinen,arvostan erilaisia ihmisiä, teen mielelläni töitä erilaisten ihmisten kanssa. Tarjoan jokaiselle tasavertaisesti laadukasta opetusta. Koska arviointi on yhdenvertaista kaikille erityistä tukeakin vaativille, tarjoan näille opiskelijoille tarvittavaa tukea. Osaan myös perustella opetusmateriaalin sähköisyyden taloudellisesti ja ekologisesti; en tulosta turhia opetusmateriaaleja, käytän sähköisiä materiaaleja, jotta materiaali on käytettävissä mistä vaan päin maailmaa ja lähes miltä laitteelta vain. Ne opiskelijat, jotka ovat poissa tunneilta, voivat katsoa tehtävät etänä.
Pidän yllä positiivista ilmapiiriä opiskelijoiden ja työntekijöiden parissa ja kuten on selvää, leikkauksista ja muista johtuvat negatiiviset kokemukset eivät kuulu opiskelijoiden tietoon. Sen sijaan totuudenmukainen saa olla, mutta myös optimisti ja uskoa muutoksen voimaan. Toki välillä tulee päiviä, että ihmetyttää moni asia, mutta omalla toimellani voin yrittää vaikuttaa asioihin.

3
Ammatillinen opettaja kehittää osaamistaan systemaattisesti arvioiden ja monipuolisesti dokumentoiden yhdessä työelämän, opiskelijoiden ja kollegojen kanssa
4
Suunnittelen ajankohtaisia opetusmateriaaleja, vastaan työelämän tarpeisiin tutkimalla trendejä. Olen kehittynyt arvioinnissa ja perustan arvoinnit näytön kriteereihin.

Olen ollut mukana opetussuunnitelmatyössä pari kertaa, viime keväänä annoin kommentteja liittyen verkkotuotannon opetukseen, sillä kokonaisuus tuntui isolta (30 osp) ja verkko ei ole kaikista vetovoimaisin opiskelijoiden keskuudessa. On tärkeää vastata myös tähän tarpeeseen! Annoin myös palautetta nimenomaan siitä, että oppilaitos voisi valita tarjottavan sisällön vetovoimaisuuden mukaan eikä vain sen mukaan, mitä opettajat haluavat / voivat opettaa. Ehkä tällä saataisiin enemmän opiskelijoita sisään opiskelemaan.

Valinnaisuus olisi tärkeää!

Olin aiemmin mukana Luotain-toiminnassa pari vuotta ja koulutin koulun henkilöstöä tvt-sovellusten ja menetelmien pariin.
Kehitän omaa osaamistani jatkuvasti, usein päivittäin. Oman työn ohella oppii, mutta käyn koulutuksissa ja osallistun sivutoimen työn ansiosta jatkuvasti it-alan uusien työkalujen / alustojen koulutuksiin. Pidän myös suhteita yllä työelämään, kolmen ja puolen vuoden aikana olen laajentanut verkostoitani ja sen ansiosta saanut opiskelijoita hyviin työssäoppimispaikkoihin.
Luon työelämäyhteyksiä, olen mm. ollut avaamassa yhteistöitä Järvenpään teatterin ja Keudan välillä.
Jaan / olen jakanut kehittämistoiminnan tuloksia opiskelijayhteisössä ja työyhteisössä (Luotain-toiminta, sosiaalinen media jne.)

Freelance-työni ansiosta kehitän osaamistani päivittäin (media-ala, valokuvaus, kirjoittaminen, kuvanmuokkaus, sosiaalinen media, markkinointi).

4
Ammatillinen opettaja käyttää ja kehittää oppimiskeskeisiä ohjaus-, opetus- ja arviointimenetelmiä yhdessä työelämän, opiskelijoiden ja kollegojen kanssa
4
Tunnen alan opsin, suunnittelen opetusmateriaalit kohdentaen ne avattuihin sisältöihin ja osaamiskriteereihin. Osaamiskriteerit ovat ajankohtaisia ja kohdennan opetustyön niihin. Tarjoan opiskelijoille tehtäviä, jotka kasvattavat osaamiskriteereissä vaadittavaa osaamista.

Henkilökohtaistan opiskelijoiden opintoja päivittäin, jotta saamme opiskelijoita valmistumaan nopeammin. Moni onkin valmistunut alle kolmessa vuodessa.

Tunnen henkilökohtaistamisen käsitteen ja edesautan sitä työssäni. Olen tehnyt henkilökohtaisia opintopolkuja kolmen ja puolen vuoden ajan työssäni säännöllisesti. Tänä syksynä loimme ensimmäisiä amisreformin mukaisia HOKSeja (Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma), jota seurataan ja täytetään opintojen edetessä vastuuohjaajan toimesta. 

Top-paikoilla perehdytän ohjaajan osaamisen kriteereihin -> samalla selvitetään, täyttääkö top-paikka tutkinnon osan tavoitteet ja mitä tehtäviä opiskelijan tulisi top-jaksolla tehdä.

Arvointi tapahtuu arvioinnin kriteereihin osaamista verraten.

Olen toiminut opettajana solupainotteisessa opetuksessa, jolloin jokainen opiskelija saa omantasoista opetustaan, eli arvioin ja ohjaan opiskelijoitani jatkuvasti ottaen huomioon heidän osaamisensa. Osaan myös ohjata, opettaa ja arvioida erilaisissa työympäristöissä. Olen opettanut myös muille opettajille uusia tvt-taitoja, olen pitänyt oman alan opiskelijoille tunteja kolmen vuoden ajan, sekä olen opettanut tieto- ja viestintätekniikkaa myös muiden alojen opiskelijoille. Olen myös ohjannut työskentelyä työpajatoiminnassa (nuoret ja aikuiset).
5
Ammatillinen opettaja kehittää oppimisympäristöjä ja -prosesseja eri verkostoissa ja yhteisöissä
4
Mahdollistan työelämälähtöisyyden, olen ollut toteuttamassa monien opiskelijoiden henkilökohtaisia opintopolkuja, joihin on kuulunut mm. laajennettu työssäoppiminen / oppisopimuksen suunnittelu.
Meillä on jatkuvasti opiskelijoita laajennetussa topissa (keväällä koulutussopimuksella tai oppisopimuksella).
Käytän aktiivisesti (ja lähes pelkästään) digitaalisia työvälineitä työssäni. Toisinaan palaamme suunnittelutasolle kynän ja paperin kanssa. Digitaalisuus on pedagogisesti perusteltua, ei mennä tekniikka edellä! Toimivat asiat jäävät käyttöön, huonoksi havaitut unohdetaan, tai niiden toteuttamista kehitetään.

Viimeisellä top-jaksolla otin käyttöön TEAMS-sovelluksen, jotta opiskelijat pystyivät pitämään päiväkirjaa ja tekemään tehtäviä top-jakson aikana. Teams-kokeilu sujui hyvin, mutta koska ohjelma / sovellus on vielä kohtalaisen uusi, oli käytössä ongelmia, joihin emme osastolla saaneet kaikkea tarvittavaa apua vielä.
Tutkimme aktiivisesti uudenlaisia opiskeluympäristöjä työyhteisössäni ja jaamme tuloksia oman alan muiden opettajien kanssa. -> Somessa, omassa whatsapp-ryhmässä, sähköpostilla, Sharepointissa (tiimin oma av-pedagoginen-kanava).
6
Ammatillinen opettaja kehittää vuorovaikutustaitojaan avoimesti ja luovasti moninaisuutta arvostaen
4
Tasa-arvoinen opetus
Opiskelijan arvostus, jutteleminen, kuuntelu tärkeää!
Oppitunneilla on tärkeää keskustella opiskeltavasta aiheesta! Aloitan keskustelun.
Arvostan moninaisuutta.
  • Huomioin jokaisen opiskelijan ja pyrin tarjoamaan kaikille yhtä paljon tukea. Tietysti opiskelijat, jotka tarvitsevat enemmän tukea, saavat enemmän tukea (joko opetuksen ohessa, erillisessä tukiopetuksessa tai HOJKSin erillisinä tukitunteina tai -toimina).
Kunnioitan opiskelijoita ja luon mahdollisuuksia dialogeihin. Opetan toiminnallisten tehtävien kautta. Otan huomioon opiskelijoiden kulttuurisen moninaisuuden siten, kun ne toteutuvat työssäni.
7
Ammatillinen opettaja tietää ammatillista koulutusta ja työelämää koskevat säädökset ja noudattaa niitä työssään
4
Noudatan opetussuunnitelmaa ja suunnittelen sisällöt vastaamaan näitä kriteereitä.

Työskentelen organisaation strategian mukaisesti (innosta, innosta), autan luomaan oman polun ammattiin, luon työelämäkumppanuuksia (suhteet, Järvenpää-talon ja Keudan yhteistyö, sekä muu jatkuva yhteydenpito työelämään).

Työelämää koskevat säädökset ovat tulleet tutuksi työn kautta. Jos en ole varma kaikista asioista, osaan myös kysyä apua oikeilta henkilöiltä. Saan myös apua työyhteisössäni ja jaamme avoimesti tietoa muiden opettajien kesken.

Tavoitteena on myös kouluttaa ammattitaitoisia osaajia ja tarjota kaikille laadukasta ja ajankohtaista opetusta. Pyrin olemaan innostava ja aktiivinen opettaja, panostan tehtäviin, opetukseen, menetelmiin sekä ryhmähengen ylläpitoon.

Olen aktiivinen, huhkin töitä melko aktiivisella otteella.

Annan jokaiselle mahdollisuuden yksilölliseen polkuun ja autan sen luomisessa.

Kehittämistä on siinä, että uusia säännöksiä julkistetaan ja niihin perehtyminen ei ole aina tapahtunut itseltäni aivan niin nopeasti kuin olisin halunnut.
Olen myös kutsunut ammattiliittojen edustajia vierailijoiksi koulullemme kertomaan opiskelijoille työelämää koskevista säädöksistä ja työntekijän omista oikeuksista.
Olen tutustunut ajankohtaiseen lakiin ammatillisesta peruskoulutuksesta.
8
Ammatillinen opettaja rakentaa yhteiskunnallisena vaikuttajana edellytyksiä tulevaisuuden ammatilliselle koulutukselle
3
Seuraan aktiivisesti koulutusta koskevaa yhteiskunnallista keskustelua, luen alan lehtiä ja osallistun nykysin enemmän yhteiskunnalliseen keskusteluun (HS mielipiteet, sekä osallistuin syksyllä Suomen koulutusta (peruskoulu ja toinen aste) koskevaan haastatteluun, jonka toteutti espanjalainen opettajaopiskelija).

Olen ollut mukana kansainvälisessä toiminnassa, olen mm. käynyt Japanissa Tokiossa tutustumassa pelialaan ja solmimassa työelämäkumppanuuksia.
Olen tuonut työhön näkemyksiä tulevaisuuden osaamisesta mm. osallistumalla lukuisiin 3D-koulutuksiin, sekä tvt-osaamista ja tietoa kartuttaviin koulutuksiin, sekä järjestänyt aiheisiin liittyvää koulutusta muulle henkilöstölle.

Olen myös kuulostellut trendejä ja huomannut, että video ja verkko ei ole lähdössä minnekään. Liikkuva kuva lisääntyy ja materiaalia viedään verkkoon.

Toki digitaalisuuden ohella on paljon muutakin, joka liittyy tulevaisuuden osaamiseen (kuten tulevaisuuden ammatit, joita emme vielä edes kaikkia tiedä).
9
Ammatillinen opettaja ohjaa opiskelijoita valmistumaan ja työllistymään sekä tukee heidän valmiuksiaan yrittäjyyteen
4
Tämä kohta on ehkä varmimmin hallussani, sillä työhöni kuuluu jatkuvasti opiskelijoiden työllistymisen edistäminen tai yrittäjyyteen tukeminen. Jos en itse pysty auttamaan, tiedän ohjata opiskelijan kysymään apua oikeilta henkilöiltä.
Etsin jatkuvasti ja aktiivisesti työssäoppimispaikkoja, sekä olen yhteydessä opiskelijan kanssa paikkoihin. Käymme tarvittaessa etukäteen haastatteluissa ja luomme sopimukset yhdessä (kuten kuuluu).
Autan opiskelijoita tekemään oman portfolion ja hakemukset, joilla työllistyä. Kerron hyviä vinkkejä työllistymiseen.
Tuen yrittäjyyttä; moni tekee alalla keikkaduunia, johon kannustan. Valokuvaustyöt, videokuvaus, editointi, graafinen suunnittelu sekä verkko. Oppilaitoksessa on myös osuuskunta, johon voisi mennä aloittamaan omaa yritystä.
Projekteista viemme hyväksilukuja, olen kehittänyt projektilomakkeen, jonka opiskelija täyttää tehdessään projektin. Sen jälkeen tunnistan ja tunnustan saavutetun osaamisen tutkinnon osiin. Tällä tavoin opiskelija voi nopeuttaa opintoja.
Jaan ja tarjoan myös jatkuvasti opiskelijoillemme projektitöitä, joita opiskelija voi hyväksyttää opintoihinsa.
Ohjaan työssäoppimisjaksoja huolellisesti, käymme tarkasti läpi työssäoppimisen suunnitelman, pidän myös yhteyttä opiskelijoihin ja seuraan opiskelijan oppimista ja osaamista top-jakson aikana.
Kannustan opiskelijoita ja tsemppaan heitä luottamaan itseensä. Kuuntelen ja arvostan heitä.

Tavoitteena on, että kaikki niin haluavat, valmistuvat kyllä. Opettajana tavoitteeni on tuen antaminen, innostava opettaminen, ohjaaminen sekä erityisen tuen tarjoaminen niille kaikille, jotka sitä tarvitsevat.

Opiskelijaa ohjataan jatko-opintoihin koko koulutuksen ajan. Opiskelijalle myös esitellään erilaisia työllistymismahdollisuuksia alalle.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

2. vierailu / Stadin ammattiopisto

2.2 Opetuksen ja ohjaamisen havainnointi eri toimintaympäristöissä 2. Vierailu Stadin ammattiopistossa 14.11.2017 / Toisen asteen oppilaitoksen toiminta Ajankohta: 14.11.2017 klo 13.00-16.00 Oppilaitos: Stadin ammattiopisto, Meritalo / Parturi- kampaamo ja kosmetologit sekä S2. Opettaja : J.H. Iltapäivän kulku: Pääsimme tutustumaan aikuisille maahanmuuttajille tarjottavaan S2-koulutukseen, jonka tavoitteena on antaa valmiudet työskennellä suomen kielellä. Koulutukseen valitut opiskelijat olivat jo ennestään suuntautuneet parturi/kampaamoalalle ja heillä on tavoitteena työllistyä tai jatkaa opintoja valmistavan koulutuksen jälkeen. Opiskelijalla on siis mahdollisuus päästä opiskelemaan näyttötutkintoa valmistavan koulutuksen jälkeen. Pääsimme myös näkemään perustutkinto-opiskelijoiden arkea, kun he olivat opiskelemassa työsalissa. Opetuskampaamossa nuoret perustutkinto-opiskelijat harjoittelevat taitojen kartuttamista tekemällä aitoja asiakastöitä. Samassa toimipist

4. Vierailu & havainnointi / Järvenpään lukio, kuvataide ja taidekasvatus & media

Paikka: Järvenpään lukio 26.10.2017 klo 12:30-15:30 Teema: Yhteistyön avaaminen Keudan ja Järvenpään lukion kuvaamataidon / median välillä ja oppilaitoksiin tutustuminen Vierailun järjestäjät: Järvenpään lukion rehtori  M-L. Lehtiniemi, kuvataide ja kasvatus: Rosti M. , Lindroos T . ja Mäkelä S . Vierailulle osallistuneet opettajat: Keuda / Petra K., Marjaana M . ja Enni M. Tavoite vierailulle: Työelämäkumppanuuksien kehittäminen sekä yhteistyön avaaminen oppilaitoksien välille. K utsuimme lukion kuvataiteen puolen opettajat vierailulle Keudan mediapuolelle 25.9.2017 ja vierailulle lukiolla pääsimme 26.10.2017. Vierailun taustaa: Saimme kutsun Järvenpään lukion kuvataiteen puolelta toiveena avata yhteistyötä naapurikoulun kanssa. Lukion kuvataiteen puoli (johon liittyy nykyisin myös mediapuolen opetusta) oli kovasti kiinnostunut yhteistyöstä naapurikoulun kanssa. Ideana oli, että tutustuisimme puolin ja toisin koulutuksiin ja opetustiloihin, sekä tietysti toisiim