Siirry pääsisältöön

Opetus- ja ohjaustoiminta 2: Verkkotuotannon oppitunnit

2. Opetustapahtuma: Verkkopalveluiden tuotannon toteuttaminen - Verkkopalveluiden suunnittelu

Ajankohta: keskiviikko 12.9.2017
Oppituntien kesto: 8.05-13.45
Aihe: Verkkosivuprojekti, ryhmätyön aloitus

Tuntisuunnitelma:
  1. Tunnin alustus, video ja teoria
  2. Ryhmätyötehtävä 1: tehtävä avataan esittävän opetuksen keinoin. Tälle varataan toiseksi eniten aikaa oppitunneilta
    1. ryhmä lista vahvuuksia ylös
  3. Ryhmätyötehtävä 2: Tehtävä annetaan PowerPoint-dialla.
    1. Demostraatio (kuuntelee, katselee ja kiinnostuu).
    2. Keskustelun lisäksi tehtävään liittyy kirjallinen harjoitus (kuuntelee, keskustelee, ratkaisee, kokeilee)
  4. Yhteenvetovaihe: Käydään tehtävä läpi ryhmän kesken
  5. Ideoidaan koko luokan kesken aiheita verkkosivustoihin
  6. Päätetään parhaat aiheet ja karsitaan huonot pois
  7. Ryhmät koostetaan vahvuuksien perusteella, siten, että jokaisessa ryhmässä on yksi näistä:
    1. Analysointi
    2. rakenteen suunnittelu
    3. ulkoasusuunnittelun
    4. sisällöntuotanto
    5. koostaminen (html ja css)
    6. testaus ja validointi
    7. käyttöönotto

1. Osio

Tehtävä 1: Orientaatiovideo ja teoria

Pedagoginen lähtökohta: Opiskelija kuuntelee, katselee, kiinnostuu

Tunnin aiheena oli aloittaa verkkosivuprojekti ryhmissä. Ennen tehtävän aloitusta halusin saada opiskelijat innostumaan aiheesta ja ideoimaan sopivia aiheita, joista karsimalla huonompia pois saataisiin kaikille ryhmille parhaat mahdolliset aiheet verkkosivujen aiheiksi.

Tällä tunnilla panostettiin ryhmätöihin. Heti päivän aluksi käytiin läpi lyhyt alustus tehtävään ja katsottiin aiheeseen liittyvä video, joka käsitteli sitä, miten verkkosivuja suunnitellaan.

Seitsemän kohdan esimerkki:


https://www.youtube.com/watch?v=gQRsgFw7tcg

2. Osio 

Ryhmätyötehtävä 1: Ryhmän vahvuudet 

Pedagoginen lähtökohta: esitettävä opetus, tälle annetaan toiseksi eniten aikaa (opiskelija kuuntelee, katselee, kiinnostuu, kokeilee ja ratkaisee)


Ryhmätyö, jossa listataan ryhmän vahvuuksia ylös videon ohjeiden avulla. Ennen ryhmiin jakautumista kerron jo hieman tulevasta tehtävästä.

Opiskelijat saivat itse valita ryhmänsä. Osa ehkä tässä vaiheessa luuli, että saisi työskennellä tässä ryhmässä myöhemmässäkin vaiheessa. Tavoitteenani olikin laittaa tutut opiskelijat yhteen tässä vaiheessa ja myöhemmin sekoittaa ryhmää tämän tehtävän vastausten perusteella.

Opiskelijoiden tehtävä 4 A: Ryhmän jäsenten vahvuuksien listaaminen 
  1. Kerratkaa ryhmässä videossa esitetyt seitsemän kohtaa verkkosivujen suunnitteluun
  2. Keskustelkaa ja kirjatkaa ylös ryhmässä jäsenten vahvuuksia verkkosivujen toteuttamisen näkökulmasta
  3. Pohtikaa alustavaa työnjakoa kohtien osalta 
Luokaa vahvuuksista ja alustavasta työnjaosta dokumentti, johon listaatte jokaisen ryhmän jäsenen vahvuusalueita. Tehtävä käydään läpi luokan kesken.
  1. Analysointi (kohderyhmä, tarkoitus ja sivun tavoitteet)
  2. Suunnittelu (sivukartta, verkkosivun rakenne)
  3. Design (wireframe, ulkoasun layout ja visuaalinen ilme)
  4. Content (sisällöntuotanto, teksti, valokuvat ja verkkosivun grafiikat)
  5. Development (sivun rakentaminen, koodaamisvaihe)
  6. Testing (testausvaihe, eri selaimilla ja laitteilla) ja validointi
  7. Käyttöönotto (bugien korjaus yms.)

Ryhmäyötehtävä purettiin 15 minuutin kuluttua. Tämän jälkeen pidettiin tauko.

Osio 3:

2. Ryhmätyö: Aiheiden listaaminen porukassa ja alustava ryhmäjako 

Pedagoginen lähtökohta: kuuntelee ja keskustelee

Seuraava työtehtävä oli aiheen ideointi koko ryhmän kesken. Kaikki opiskelijat siirtyivät istumaan rinkiin luokan eteen.

Tehtävä 4 B: Luettele erilaisia yrityksiä eri aihepiireistä

  1. Jokainen opiskelija listasi taululle yhden idean
    1. Tämän osion jälkeen taululla oli noin 20 eri yritystä kakkutehtaasta, autokorjaamoon, ekokauppaan sekä yökerhoihin.
  2. Jokainen opiskelija sai pisteyttää kolme toteuttamiskelpoisinta aihetta antaen 3 pistettä parhaalle, 2 pistettä toisiksi parhaalle, sekä 1 pisteen kolmanneksi parhaalle.
  3. Lopulta kirjaamisesta vastuussa ollut opiskelija (opiskelija, joka oli tullut myöhässä tunnille) laski pisteet yhteen ja kirjasimme viisi toteuttamiskelpoisinta ylös.
  4. Tämän jälkeen jokainen opiskelija kirjasi oman nimensä eniten kiinnostavan aiheen viereen

Osio 4:


Tehtävä 4 C: Jakautuminen ryhmiin ja projektin aloittaminen


Sen jälkeen katsoin, että ryhmät saatiin kasattua vahvuusalueiden mukaan (eli opiskelijoiden osaaminen ryhmässä olisi mahdollisimman monipuolista)

Lopulta ryhmät oli luotu ja aiheet keksitty. Osa lähti tässä vaiheessa tauolle, osa alkoi suoraan työstämään ryhmätyötä.

Tämän jälkeen oli ruokailu.

Lopputuntien kulku:

Opiskelijat olivat todella innostuneita aiheistaan ja alkoivat heti suunnittelemaan töitä pidemmälle omissa ryhmissään. Loppupäivä kului projektisuunnitelmaa luodessa. Osa lähti jo kuvaamaan sisältöä verkkosivuille ja osa alkoi heti kartoittamaan kohderyhmää.

Yhteenveto:

Tällä tunneilla pidin opetusmateriaalit monipuolisina: videoita, kuvaa ja ääntä, ryhmätöitä pienissä ryhmissä sekä ryhmässä työskentely koko luokan kesken analysoiden aiheita ja omia vahvuuksia.

Oppitunnit kuluivat nopeasti ja ryhmä innostui silminnähden ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. Opiskelijoilla oli selkeä flow päällä, kun he pääsivät aloittamaan verkkosivujen tuotantoa. Hyvä pohjustus tehtävään, omien vahvuuksien analysointi, reflektio sekä aiheiden ideoiminen yhdessä yhdistivät ja innostivat porukkaa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

2. vierailu / Stadin ammattiopisto

2.2 Opetuksen ja ohjaamisen havainnointi eri toimintaympäristöissä 2. Vierailu Stadin ammattiopistossa 14.11.2017 / Toisen asteen oppilaitoksen toiminta Ajankohta: 14.11.2017 klo 13.00-16.00 Oppilaitos: Stadin ammattiopisto, Meritalo / Parturi- kampaamo ja kosmetologit sekä S2. Opettaja : J.H. Iltapäivän kulku: Pääsimme tutustumaan aikuisille maahanmuuttajille tarjottavaan S2-koulutukseen, jonka tavoitteena on antaa valmiudet työskennellä suomen kielellä. Koulutukseen valitut opiskelijat olivat jo ennestään suuntautuneet parturi/kampaamoalalle ja heillä on tavoitteena työllistyä tai jatkaa opintoja valmistavan koulutuksen jälkeen. Opiskelijalla on siis mahdollisuus päästä opiskelemaan näyttötutkintoa valmistavan koulutuksen jälkeen. Pääsimme myös näkemään perustutkinto-opiskelijoiden arkea, kun he olivat opiskelemassa työsalissa. Opetuskampaamossa nuoret perustutkinto-opiskelijat harjoittelevat taitojen kartuttamista tekemällä aitoja asiakastöitä. Samassa toimipist

4. Vierailu & havainnointi / Järvenpään lukio, kuvataide ja taidekasvatus & media

Paikka: Järvenpään lukio 26.10.2017 klo 12:30-15:30 Teema: Yhteistyön avaaminen Keudan ja Järvenpään lukion kuvaamataidon / median välillä ja oppilaitoksiin tutustuminen Vierailun järjestäjät: Järvenpään lukion rehtori  M-L. Lehtiniemi, kuvataide ja kasvatus: Rosti M. , Lindroos T . ja Mäkelä S . Vierailulle osallistuneet opettajat: Keuda / Petra K., Marjaana M . ja Enni M. Tavoite vierailulle: Työelämäkumppanuuksien kehittäminen sekä yhteistyön avaaminen oppilaitoksien välille. K utsuimme lukion kuvataiteen puolen opettajat vierailulle Keudan mediapuolelle 25.9.2017 ja vierailulle lukiolla pääsimme 26.10.2017. Vierailun taustaa: Saimme kutsun Järvenpään lukion kuvataiteen puolelta toiveena avata yhteistyötä naapurikoulun kanssa. Lukion kuvataiteen puoli (johon liittyy nykyisin myös mediapuolen opetusta) oli kovasti kiinnostunut yhteistyöstä naapurikoulun kanssa. Ideana oli, että tutustuisimme puolin ja toisin koulutuksiin ja opetustiloihin, sekä tietysti toisiim

Päivitetty HEKS marraskuu 2017, valmistuminen lähestyy

Miten paljon jo osaan? Missä koen olevani hyvä? Ajankohtaisten opetusmateriaalien suunnittelu, käytän paljon Kahoot-visoja, AnswerGarden-kyselyitä. Aiemmin käytössä oli myös Thinglink Täysin sähköisien oppimisympäristöjen käyttö (Microsoft Office 365), videomateriaalit, avoimen lähdekoodin sisältöä. Olen ekologinen ja eettinen, tiedostan tekijänoikeudet ja vältän turhaa tulostamista, säästän sähköä sammuttamalla laitteet. Tiedostan tietoturvan merkityksen Olen nopea ja tehokas ja teen minulle kuuluvat tehtävät Olen tasapuolinen. Tasa-arvoisena opettajana toimiminen on minulle itsestäänselvyys, otan kaikki tasavertaisesti huomioon. Olen innostava ja otan kaikki opiskelijat huomioon. Kuuntelen heitä ja arvostan heitä Olen kiinnostunut kehittämään omaa osaamistani ja kehitän osaamistani päivittäin Alla olevassa mind mapissa käyn läpi tarkemmin esimerkein osaamistani verraten osaamista ammatillisen opettajan osaamisen kriteereihin. Missä olen kehitt