Siirry pääsisältöön

Opetus- ja ohjaustoiminta 1: Minä opettajana & Studiokuvauksen oppitunnit - Tuotekuvaus

Opetusnäyttöni koostuu studiokuvauksen oppitunnista toisen asteen ammattioppilaitoksessa (audiovisuaalinen viestintä). Oppitunnin aiheena oli tuotekuvaus; tuotekuvauksen teoria sekä käytäntö ja harjoitustyöt.

Studiokuvaukselle on varattu yksi päivä opetusta viikossa, ruokailun ja tauot huomioiden aikaa opetukselle jää noin neljä tuntia per opetustapahtuma. Tämä on melko lyhyt aika käydä uuden aiheen teoria ja käytäntö läpi ison ryhmän kanssa.

Videoitu opetustapahtuma:

Opetustapahtuma videoitiin av-alan opiskelijoiden toimesta ja videon leikkaamisen jälkeen jaoin videot ohjaajalleni.

Tuntirakenne:

  • 8:05−9:00 teoria ja tehtävänanto 30 minuuttia + studion laitteiden kasaaminen
  • 9:00−9:30 tauko
  • 9:20−11:00 tuotekuvan rakentaminen ja kuvaaminen vuorotellen
  • 11:00−11:45 ruokailu
  • 11:45−12:45 tuotekuvaus ja kuvien siirto koneelle

Tuntisuunnitelma:

Viimeistelin opetuksen edellisenä iltana, materiaali minulla oli olemassa jo ennestään, sillä olen opettanut samaa aihetta aiemmin kahdelle eri ryhmälle. Muokkasin tehtävää hieman, mutta taisin tehdä siitä liian vaativan aikaan nähden. Oletin, että olisimme ehtineet kuvata enemmän.

Alun perin tehtävänannossa oli palautuksena minimi kaksi erilaista kuvaa, mutta nostin sen H2-K3-osaamistasoa tavoitteleville neljään kuvaan.

Päivästä haasteellisen teki se, että opiskelijat saapuivat oppitunneille liukuen. Olen kuitenkin huomannut, että parhain tapa studiokuvauksen tunneille on pitää aamulla teoriatunti, sillä koska tiedostan liukuvan paikalle saapumisen, menisi suurimmalta osalta opiskelijoista oppia hukkaan, jos aloittaisimme studion kasaamisen jo klo 8:05. Osalla opiskelijoista oli luvallinen poissaolo.

Myös pelkän tehtävänannon antaminen vie usein vähintään 20 minuuttia, johon periaatteessa tämän päivän teoria nojasikin. Siinä valmisteltiin päivän tehtävänantoon. Opetukseen kuului lyhyt luento sekä esimerkkivideoiden katsominen läpi.

Luokassa on paljon eri osaamistason omaavia opiskelijoita sekä opiskelijoita, jotka tarvitsevat erityistä tukea. Nämä opiskelijat saavat tehtävänannon kirjallisina ja ohje myös kerrotaan heille suullisesti.

Tunnin haasteet:

  • Poissaolot vaikuttavat oppimiseen ja aikatauluun. Aamun teorian jälkeen osa opiskelijoista tulee tunnille vasta, kun studio on jo osittain ehditty kasata. Koska kasaaminen on hitaampaa vähemmällä opiskelijamäärällä, venyvät oppitunnit helposti.
  • Oppimistasojen ja osaamistasojen erot ja erityisen tuen tarve
  • Aamun tuntien jälkeen iso ryhmäkoko, laitteistoresurssi, ohjausresussi

Tunnin vahvuudet:

  • Aamulla on rauhallista ja pystyy helposti tarjoamaan enemmän tukea erityistä tukea vaativille. Opetettava asia pystytään käymään rauhassa läpi
  • Opiskelijoita saapui paikalle, osa toimi todella itseohjautuvasti
  • Selkeä kiinnostus ja innostus aiheeseen, vahvistui tuntien edetessä. Opiskelijat myös ohjeistivat toisiaan (syväoppiminen)
  • Opiskelijat olivat ylpeitä tuotoksista ja oppivat uutta
  • Pystyin ohjaamaan kaikkia ja antamaan kaikille palautetta työskentelystä ja oppimisprosessista.
  • Opiskelija tuli myöhemmin näyttämään päivän aikana otettuja, onnistuneita tuotekuvia
  • Saatiin käytyä kaikki perusteet, mitä osaamisen perusteissa aiheesta vaaditaan.

Muuta huomioitavaa:

Tänään pidin lyhyen teorian tehtävänannon ohessa, vaikka koen, ettei teoria ole aina paras tapa opettaa asioita. Jouduin käymään tehtävänannon uudestaan läpi, kun opiskelijoita tuli tunneille yhdeksän välitunnin jälkeen.

Emme kuitenkaan halua täällä korostaa poissaolijoiden roolia, vaan keskitymme yhtä täysillä jo yhteen tunneille saapuneeseen opiskelijaan kuin täyden ryhmän. Jo viime vuonna muutimme lähestymistapaa; emme kerää poissaoloja, keräämme läsnäoloja!

Osallistava oppiminen & learning by doing

Pyrin teettämään osallistavan oppimisen keinoja hyödyntäviä tehtäviä (reflektio, asioiden tarkastelu erilaisista näkökulmista sekä emotionaalinen sitoutuminen oppimistapahtumaan), unohtamatta lyhyitä teorioita tehtävien alkuun. Olen kokenut, että tällainen kaava toimii parhaiten.

Syy, miksi koen, ettei luennoiminen toimi ammattikoulussa on se, että kun opiskelijat myöhästelevät tunneilta, tällöin läpikäydystä teoriasta ei ole hyötyä niille, jotka tulevat myöhässä. Niinpä parasta on antaa opiskelijoiden pureskella tehtävänantoa itsenäisesti (yksin, ryhmässä tai parin kanssa) ja auttaa niitä opiskelijoita, jotka eivät pääse alkuun itsenäisesti. Myöhemmin luokkaan saapuvia on helppo ohjata tuntitehtävien ääreen.

Kuten olen aiemmin maininnut, pyrin huomioiman opetuksessani auditiivisen (suullinen, tehtävänannot), kinesteettisen (tehtävät, tekemällä oppii, osallistavaa) ja visuaalisen oppisen (videot ja kuvat, tehtävänannot, esimerkkikuvat).

Learning by doing on myös isona teemana opetuksessani. Kuvaamaan ei opi kuin kuvaamalla. Tämä myös sitouttaa opiskelijan oppimistapahtumaan ja voin antaa opiskelijalle palautetta koko ajan.

Tulevien tuntien ohjelma:

Tulevilla tunneilla käsittelemme ottamamme valokuvat ja jaan opiskelijat ryhmiin. Annan heille ryhmätyötehtävän, jossa kuvat käydään läpi ja analysoidaan, mitä prosessissa tehtiin ja miten lopputulokseen päästiin ja opiskelijat pääsevät pureskelemaan asiaa yhdessä muiden kanssa.

Koska uskon myös, että oppiminen on sosiaalista ja vuorovaikutuksellista toimintaa, luotan ryhmätyötehtäviin niin ”työsalipäivinä” kuin myös teoriatunteina. Aion myös teettää ryhmällä learning café -tyyppisen tehtävän ennen näyttöä, jossa ryhmät käyvät läpi tekniikat eri kuvaustilanteisiin: Yhden valon valaisu, tuotekuva, kolmipistevalaisu jne.

Opetustilanteessa on tärkeää myös vuorovaikutus ja keskustelu opiskelijoiden kanssa. Sitä ei aamun oppitunneilla aivan vielä syntynyt, sillä paikalla oli vain kourallinen porukkaa ja vaikka yritin herätellä keskustelua ja kysyä retorisia kysymyksiä, osoittautuivat kysymykset vaikeiksi.

Tavoitteeni ja kehittämiskohteet:

Tavoitteeni opettajana on opettaa ajankohtaisia asioita, saada opiskelijoiden ammattitaito kehittymään, opettaa joka päivä jotain uutta, saada aikaan keskustelua, luoda rento oppimisympäristö, sekä tarjota kaikille tukea, mitä he tarvitsevat.

Haluan, että opiskelijat haastavat itseään (kaikkea ei tarjoilla valmiina) ja oivaltavat tiedon linkittymisen muihin opetettaviin asioihin. Pyrin myös kehittämään osallistavia tehtäviä, teettämään paljon ryhmätöitä ja tekemään töitä yhdessä. Annan kuitenkin opiskelijoille mahdollisuuden myös itsenäiseen työskentelyyn, jos se sopii opiskelijan tilanteeseen paremmin.

Monesti tunneilla teetän osallistavia tehtäviä (esim. AnswerGarden), sekä jaan opiskelijoiden tuotoksia (luvan kera) siten, että he voivat olla ylpeitä tehdyistä töistä.

Aika on suurin haasteeni tuntisuunnittelussa. Nyt opintojen ohella ja jokaisen työpäivän sisältäessä opetusta, on ollut mahdotonta panostaa opetuksen laatuun niin paljon kuin olisin halunnut.

Seuraavilla oppitunneilla toteutettu muotokuvan perusvalaisu 3+ 1 valolla.

Kuva: Santeri R.


ennikuva_s_riento

Kurssin opiskelijapalautteen tulokset:


Vastausprosentti yhtä luokkaa kohden oli 80 %. Odotan 8.12. asti vielä toisen ryhmän kokonaisarviota. EDIT: Kyselyyn ei tullut enempää vastauksia.

Kehittämiskohteita omassa työssäni:
  • Opiskelijoiden tasapuolinen kannustus (selvästi jotkut kokevat, että kannustan paljon ja jotkut kokevat, etten kannusta läheskään riittävästi
  • Näytön arviointikriteereiden kertaaminen opiskelijoille riittävän usein ja varmistaminen, että ne on ymmärretty
  • Kurssin huolellinen suunnittelu
Mikä kurssissa onnistui?
  • Kurssin aihe koettiin hyödylliseksi
  • Tavoitteet olivat suurimmalle osalle erittäin selkeät
  • Etenemistahti oli sopiva
  • Opiskelijoiden yhteisarvosana opettajalle oli yli 4!
  • Opiskelijoiden läsnäolo kurssilla





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

1. Vierailu / Puotilan Kesäteatteri, Teatteripolku

Puotilan Kesäteatteri 15.6.2017 klo 13-15  Teatteripolku-ryhmän ohjaaminen Ohjaaja: Mia K. Vertaisryhmän jäsenet mukana päivässä: Petra O., Mia H., Janne R. Mari M., Enni M. Lapsia: 10 kpl, ikä 5-11 v. Mian teettämät harjoitukset ryhmälle: Joo-ja (hyväksyntä - tyrmäys) Runo sana kerrallaan (rakennetaan yhdessä tarinaa, paine pois yksilöltä) Spoon River (3 tarinankertojaa kertoo kuolinpäivänsä kertomuksen) Mansikkamehu-esitys (Satu, johon olemme harjoitelleet näyttelemistä) Kisu tahtoo kodin (Vertaisryhmä mukaan leikkiin) Olen puu (Vertaisryhmälle alkeisimproa) Mafioso (Loppuleikki) Yhteinen keskustelu opetustuokion jälkeen: Keskustellaan ryhmän lapsista Keskustellaan erilaisista lapsista ja erilaisista tarpeista ryhmässä Keskustellaan vuorovaikutuksen ja koulutuksen tarpeesta Keskusteltiin työkaluista luovan alan koulutuksissa Ryhmä koki kokemuksen hyödylliseksi Ohjaamisen merkitys korostuu, ihmisen ohjaaminen Puhutaan läsnäolemisesta ja opettamisen v...

Opetus- ja ohjaustoiminta 2: Verkkotuotannon oppitunnit

2. Opetustapahtuma: Verkkopalveluiden tuotannon toteuttaminen - Verkkopalveluiden suunnittelu Ajankohta: keskiviikko 12.9.2017 Oppituntien kesto: 8.05-13.45 Aihe: Verkkosivuprojekti, ryhmätyön aloitus Tuntisuunnitelma: Tunnin alustus, video ja teoria Ryhmätyötehtävä 1: tehtävä avataan esittävän opetuksen keinoin. Tälle varataan toiseksi eniten aikaa oppitunneilta ryhmä lista vahvuuksia ylös Ryhmätyötehtävä 2: Tehtävä annetaan PowerPoint-dialla. Demostraatio (kuuntelee, katselee ja kiinnostuu). Keskustelun lisäksi tehtävään liittyy kirjallinen harjoitus (kuuntelee, keskustelee, ratkaisee, kokeilee) Yhteenvetovaihe: Käydään tehtävä läpi ryhmän kesken Ideoidaan koko luokan kesken aiheita verkkosivustoihin Päätetään parhaat aiheet ja karsitaan huonot pois Ryhmät koostetaan vahvuuksien perusteella, siten, että jokaisessa ryhmässä on yksi näistä: Analysointi rakenteen suunnittelu ulkoasusuunnittelun sisällöntuotanto koostaminen (html ja css) testaus ja validointi...

Opetus- ja ohjaustoiminta 5: Verkkotuotannon suunnittelun oppitunnit 8.12.2017

Tuntisuunnitelma 8.12.2017 klo 8.05-12:30 Tunneilla mukana vieras XAMKista (vertaistukiryhmän jäsen). Marin havainnointi tunneista: http://brainitnailit.blogspot.fi/2017/12/opetuksen-havainnointi-jarvenpaan.html 1. Tunnin aloitus ja kertaus, missä mennään opettaja ollut viikon sairaana (1.12 oli sijainen) 24.11 tunnit oli järjestetty toiselle opettajalle suunnitelman mukaan Opiskelijoilla on ollut viime kerroilla html- ja css-kertausta, käyttöliittymäsuunnittelua (vähän responsiivisen suunnittelun perusteita) jne. 2. Taustaa 2. vuoden media-assistenttiopiskelijat (poistuva koulutus) aloittivat marraskuussa valinnaisen Verkkotuotannon toteuttamisen opintokokonaisuuden (30 osaamispistettä). Jos kokonaisuutta olisi joka arkipäivä, opinto kestäisi noin puoli vuotta. Opinto on pilkottu 1,5 vuodelle ja tänä vuonna se alkoi poikkeuksellisesti jo 2. vuoden syksyllä. Opintoon kuuluu myös työpaikalla tapahtuvaa oppimista 3. vuoden keväällä. Loppuvuodeksi heille o...